Pech met een prachtig vervolg - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu Pech met een prachtig vervolg - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Pech met een prachtig vervolg

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

14 Juli 2013 | Verenigde Staten, Fairbanks

Fairbanks, 13 juli 2013 - Onderweg naar de tweede stad van Alaska Komen we langs Renana waar de jaarlijkse ice classic plaatsvindt. Dit jaar won iemand $319.000 door het beste te voorspellen op welke dag en hoe laat het ijs van de rivier breekt.
Gisteren, onze trouwdag, dank voor de felicitaties, zijn we diep het Denali National Park ingetrokken. 7000 km2 adembenemende natuur. Het park van 70 bij 100 km wordt overheerst door de indrukwekkende gebergten. Mt McKinley, met ruim 6194 meter de hoogste van Noord-Amerika blijft vragen om de lensopeningen van onze camera's.
Kort na de start van de dagtour krijgt de bus pech. Bus ja, er mogen geen auto's het park in. In de vervangende bus beleven we een van de mooiste trouwdagen van ons leven. Op die ene echt na natuurlijk.
Met geen 500 ansichtkaarten is de schoonheid die aan je voorbijtrekt te beschrijven. Het is een wildernistoer, dus we gaan op zoek naar de dieren en ja hoor, Chris Richardson, onze gids en chauffeur, kan zijn enthousiasme niet onderdrukken. Het is vandaag zo helder dat we makkelijk bijna 100 km ver kunnen kijken. En daarnaast zit het erg mee met het vinden van de dieren. Ja we zien er veel, waaronder Grizzly beren, een gouden adelaar, Kariboes, een rendier, turmacs, squirrels en veel kleiner volk. Geweldig. Je moet ervoor stijgen boven de boomgrens, maar op deze prachtige dag is het warm, ruim boven de twintig. Het blijft hier gedurende de nacht nog lichter dan in IJsland.
's Avonds onze trouwdag gevierd in het gerenommeerde restaurant "Mile 229", haute cuisine met een heerlijke Bourgogne erbij. (Zie de foto bij ons verhaal van gisteren "Geen bericht").
Fairbanks is met 84000 inwoners de tweede stad van Alaska, vooral bekend geworden door de goudzoekers. Bij binnenkomst bezoeken we het universiteitsterrein. Het Museum of the North aldaar geeft een beeld van de geschiedenis van Alaska. Van heel lang geleden, maar ook na de aankoop van het land van de Russen. 7,2 miljoen dollar hielp de Russen toen en de Amerikanen vooral later na de goudvondsten en later het zwarte goud.
Ons hotel ligt in hartje stad. De temperatuur stijgt naar 29 graden. Korte broe en t-shirt. De zon gaat na 23 uur onder, maar het blijft de hele nacht licht.

Morgen: Ho,ho,ho, Santa is coming to town.

• 14 Juli 2013 - 09:31

Marjan Van Kampen:

Bruidspaar,

Geniet erg van jullie reisverhaal en wil jullienatuurlijk van harte feliciteren met de trouwdag.
    Veel plezier daar!

Groet Marjan van Kampen

• 14 Juli 2013 - 14:28

Dirkpieter:

He John gefeliciteerd met je trouwdag en dat op zo´n unieke plek. Pas een docu gezien over Alaska en daar komt veel van over in je verhaal. Ruimte en ongerepte natuur.
    Wat een contrast met 29C nu daar en in de winter moeten ze de diesels laten draaien in de nacht bij -50 anders krijg je ze niet meer aan de gang.
    Veel plezier nog op je verdere reis.

• 14 Juli 2013 - 16:21

Melanie:

Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag!!!! En wat een mooie reis zijn jullie aan het maken...!!!!

• 15 Juli 2013 - 07:46

Maikel :

Geficiteerd tortelduifjes

Jullie zijn naar ver gevlogen om voor deze bijzondere dag, voor jullie twee, te vieren en zijn getrakteerd op mooie zichten . Geniet van de noordelijke wereld en vooral van elkaar . Groetjes Maikel en Karlijn .

• 15 Juli 2013 - 08:57

Adri De Roon:

gefeliciteerd, hoor!
    en, trouwens, weer leuke verslagen

• 15 Juli 2013 - 13:14

Anneke:

Alsnog gefeliciteerd met jullie trouwdag! En wat geniet ik weer onwijs van jullie verhalen en foto's!
    Geweldig! Adri en John, geniet van jullie vakantie en de mooie omgeving. Ik kijk uit naar het volgende reisverslag.

grtjs, Anneke