Hi guys, come over to fish? - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu Hi guys, come over to fish? - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Hi guys, come over to fish?

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

12 Juli 2013 | Verenigde Staten, Anchorage

Denali national Park, 11 juli 2013 - Of we zijn gekomen om te vissen, vraagt de beambte, die op het vlieveld aandachtig onze paspoorten controleert, tien vingerafdrukken neemt, een foto maakt, vraagt of we eten of drinken bij ons hebben, en misschien een ziekte binnenbrengen. We ontkennen alles. Ook het vissen. Alaska here we are.

Woensdag een laatste heerlijke ochtend in IJsland in de fascinerende Blue Lagoon doorgebracht. Een kunstmatig aangelegde lagune, die zijn naam dankt aan het warme blauwe water. Uit het diepste der aarde komt heet water naar boven dat vermengd wordt met zeewater. De vele chemicaliën hebben een helende werking. Baden in water van rond 37/38 graden in de buitenlucht die niet verder komt dan 11 graden. De regen klettert op onze hoofden, het is kjutweer, vrij naar de lokale vleessoep Kjutsup. We doen ff gek en nemen een gezichtsmasker. We duiken de sauna in en na de lunch rechtstreeks naar het vliegveld voor de vlucht naar de VS. Na een beetje gedoe over een ontbrekende letter van het paspoortnummer in de Esta-aanvraag (toestemming om de VS in te mogen) vliegen we in een kleine 7 uur in de businessclass naar onze bestemming. Onze economy- comfortticket wordt voor deze lange vlucht geupgrade. Lekker languit. De vlucht vindt geheel bij daglicht plaats. Prachtige ijsbergen en schotsen gezien ten noorden van Canada. We vliegen zelfs sneller dan de tijd. We komen een uur eerder aan dan we vertrokken. Snap je? De dag duurde uiteindelijk 8 uur langer, pffff.

Na aankomst de auto opgehaald, die ons de komende weken door Alaska zal voeren. Het Ramada-hotel staat midden in Anchorage. We zijn te moe om de stad te bezoeken. Dat doen we over twee weken. Een simpel maal en dutten.

Ons Alaska-avontuur begint echt als we vanmorgen Anchorage uitrijden. Even wennen aan het verkeer en als we eenmaal de stad uit zijn: ruimte, ruimte. Het is hier 10 graden warmer dan afgelopen week. Muggen houden daar ook van.
Tijdens de eerste etappe van een kleine 400 km daalt de rust op je neer. Zon, ruimte, de tijd aan jezelf, adembenemende vergezichten.
En onderweg stoppen bij een Russisch Orthodox indianendorp. Geloof het maar! De begraafplaats staat vol met houten huisjes over elk graf. De geesten kunnen er terecht. We rijden met een hondenslee. Op wielen dan. Een echte sport met hart voor de dieren die maar een ding willen: rennen!
In de vroege avond rijden we het Grizzly Bear Resort binnen. Voor de receptie staat een bord "Mule parking only". Er zijn dus Amerikanen met echt gevoel voor humor. Onze best luxe cabin heet Goose, hoog tegen de berg geplakt met een heerlijk uitzicht.

Morgen: Tsjonge...

• 12 Juli 2013 - 09:02

Ron & Carla:

Hi John en Adri,
    Wat een koele bedoening daar in IJsland, maar als we het zo lezen wel heel mooi!
    En nu de bijzondere wereld van Alaska in ! Geniet ervan!

Hartelijke groet uit een zoning Numansdorp!
    Ron en Carla

• 12 Juli 2013 - 11:29

Linda:

Klinkt super! Ik ben nu al benieuwd naar jullie foto's en verdere belevenissen.

• 12 Juli 2013 - 18:33

Trudi En Dick:

Wat een geweldig verhaal heerlijk met een hondenslee door mooie natuur ,daar zou ik geen genoeg van kunnen krijgen, ik trudi ben wel een klein beetje jaloers. zullen we dan toch een keer met hondensleeen ons jaarlijkse uitje gaan doen?
    Nog heel veel plezier.

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.