Springlevend: Dooie boel hier - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu Springlevend: Dooie boel hier - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Springlevend: Dooie boel hier

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

13 April 2008 | Jordanië, Mādabā

Na een voorspoedige vlucht zijn we zaterdagavond met een uur tijdsverschil (later) in Amman geland. Op de vrij drukke luchthaven hoort de hektiek die bij deze landen past. Drukte om niets, want alles komt goed.
Na een goede nachtrust breekt hier op zondag, ook in dit overwegend christelijke gebied toch echt een werkdag aan. De hoteleigenaar heeft twee extra verdiepeingen op zijn gebouw besteld en die worden nu merkbaar geplaatst. Juist in het hoogseizoen hier in Jordanie: Er is geen hotelbed onbezet.

Na een ontbijt naast het zwembad, jawel, wandelen we wat door Madaba, de stad van de mozaiken. (Ja ik weet dat de trema.s en apostroffen ontbrken, maar er staan hier wel erg veel arabische lettertekens op!!!)

We zijn getuige van een Orthodox_Griekse kerkdienst in de St.George kerk. Na de dienst worden de vloerkleden verwijderd en ontvouwt zich een mozaik uit het jaar 720, een landkaart van het gebied inclusief het heilige land voorstellend.

In de middag rijden we naar Mount Nebo. Daar kwam een einde aan het leven van Mozes en dat kort nadat hij met zijn stok in het dal de rots had aangetikt, waaruit sindsdien het water stroomt. Het dal is ook opvallend groen.
We kijken even bij het graf van Mozes, waar een Franciskaner monnik biddens loopt te ijsberen. Soms pakt hij zijn mobieltje en spreekt hij direct met....

We dalen 1200 meter af naar de Dode Zee. Het is warm, een graad of dertig minstens. Heiig dus.
Bij de keurig zwembad parkeren we de bus en kleden ons om. De grote zeer zoute binnenzee is aan het opdrogen. Boeren onttrekken zoveel water aan de Jordaan dat er vrijwel gen water meer de Dode Zee bereikt. Nou dood is het hier. Er groeit niks omheen, er leeft niets in het water of heel kort. Alleen de mens heeft iets aan deze zoutplas. Je wandelt erin over die puntige rotsen en je gaat liggen, je drijft. Pak je krant, je tijdschrift en lig lees. Alleen voor balans zorgen. Sommigen laten zich onder de gitzwarte modders smeren. Vaardige handen van de jongens hier aan het strand hebben al menig toerist een modderfiguur laten slaan.
Na een halfuurtje drogen komen er scheurtjes in. Een duik (mooi niet) in de Dode Zee spoelt het spul eraf. De douche doet de rest.
In de openlucht op een sfeervolle binnenplaats beeindigen we net ons eerste echte diner. En wat voor eentje. Geweldig wat een kwaliteit. Genieten. Als dit zo blijft wordt dit de eerste vakantie waarin we niet afvallen. Maar dat zal meevallen, want er wacht ons deze week ook nog een yoghurtkuur bij de Bedoeinen.
Morgen vroeg op. Terug in de tijd naar Alexander de Grote: Jerosh.

• 13 April 2008 - 21:47

Cobi Crucq:

Hallo John en Adri
    jullie gaan vast weer veel bijzondere dingen meemaken en ook weer lekker actief zijn. En ach... aankomen, dat is er toch zo weer af, je gaat gewoon lekker hardlopen als je thuis bent, je hebt nog een jaar voor de volgende marathon. Dat was vandaag weer in Rotterdam. We hebben (bijna) alles meegefietst om onze Marlies aan te moedigen en haar te voorzien van water, sinaasappeltje, banaan e.d. Het was haar eerste en ook voor ons. Een leuke ervaring in eigen land.
    Veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende bericht.
    Groeten
    Cobi

• 14 April 2008 - 04:46

Tonnie:

En ik maar goochelen bij Topscore!
    Ziet er goed uit daar, lekker eten en zwemmen + mooie dingen bekijken.
    Veel plezier!!!!!!!!!!!!!
    Groetjes,
    Tonnie

• 14 April 2008 - 07:30

Juan En Marjo:

Hoi John en Adri,
    Ziet er weer geweldig uit.
    Veel plezier verder en geniet ervan.
    Groetjes

• 14 April 2008 - 11:38

Ruud En Petra:

toch jammer dat die vent van mij niet in het vliegtuig durft..........

Heel veel plezier en geniet ervan!!

• 14 April 2008 - 16:04

Arie:

fenieten maar
    succes met het vervolg
    arie

• 14 April 2008 - 19:15

Loes:

Nou jongelui, dat klinkt weer helemaal geweldig!Om met een van m'n cliënten te spreken:"Ik ben sjaloersssss"
    Veel plezier en de groeten uit een bijna warm Nederland.

• 15 April 2008 - 08:14

Inge Rambags:

john, ik mis een foto van jou in je modderkostuum...

• 15 April 2008 - 11:06

Carola:

Lijkt me heerlijk om me zo in te laten smeren door die vaardige jongenshanden...blijven dromen maar weer. Geniet er van !!