Welkom in Nederland? - Reisverslag uit Oud-Beijerland, Nederland van John Stuurman - WaarBenJij.nu Welkom in Nederland? - Reisverslag uit Oud-Beijerland, Nederland van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Welkom in Nederland?

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

29 April 2007 | Nederland, Oud-Beijerland

Oud-Beijerland, 29 april 2007 - We zijn vanmorgen veilig en wel teruggekeerd op de thuisbasis na een gladjes verlopen terugreis.
Zo'n terugreis is dan toch een kwestie van een dikke 24 uur in touw zijn, maar dan reis je wel van het andere eind van de wereld terug naar je eigen woonplekje.
In bijna drie uur rijdt de taxi van Lovina, Bali ons naar het internationale vliegveld van Denpasar. Op deze vrije zaterdag passeren we veel huwelijksceremonies. De vlucht naar de Maleisische hoofdstad duurt vervolgens een dikke 2 1/2 uur. We zijn dan ruimschoots op tijd voor onze intercontinanetale vlucht naar Schiphol, waar we bijna een uur later dan gepland in de vroege ochtend arriveren.
De bomvolle 747 braakt een golf vermoeide reizigers uit en dan vraag je je vervolgens hoe welkom deze mensen zijn in Nederland. Paspoortcontrole aan de gate al, dan 25 minuten in de rij om de echte paspoortontrole te passeren. Er kijken meer marechaussees vanuit een naastgelegen kamer toe hoe vier collega's de honderden passagiers controleren. De bagage komt laat uit de openingen van de bagageband. Een defect zet dan alles nog eens een poosje muurvast. Eindelijk de tassen weer in bezit langs een kritische douane met hashhond en flink wat steekproeven om maar eens flink uit te pakken. We ontspringen de dans en omarmen 5 kwartier na de landing onze dochter. Welkom in Nederland? Zulke norse gezichten en slechte organisatie hebben we de afgelopen weken toch nergens aangetroffen.

Epiloog
Dit was onze eerste geheel in eigen handen georganiseerde reis en dat is prima bevallen en verlopen.
We ervoeren Malaisie als modern en doelmatig met een vleugje oude cultuur in de oerwouden in het centrale deel. We bezochten dat deel en het oosten om vooral niet in het voetspoor van veel toeristen te lopen. Het was gedurende deze reis overal rustig tot erg stil.
Met name Indonesië gaat gebukt onder een zware terugval van het toerisme. De klap begon met 9/11, bomaanslagen op Bali, de tsunami, overstromingen, de aardbeving rond Yogyakarta vorig jaar... Veel mensen hebben het er erg moeilijk mee. Men kijkt vurig uit naar betere tijden.
Indonesië begonnen we in de redelijk primitieve streek in Noord-Sumatra. Basic, maar erg leuk om te zijn en te genieten van mensen en natuur. West-Java heeft een wat moelijk toegankelijker bevolking. Hoe verder we naar het oosten van Java en naar Bali trokken hoe welkomer we ons voelden. Oost-Java is landschappeijk ook wat gevarieerder, met voor ons als hoogtepunt Mnt Bromo. (we voegen een foto bij)
Bali was een rustpunt aan het eind, maar voegde inhoudelijk niet veel meer te dan de leuke excursies op zee met snorkelen en de dolfijnen.

Ooit nog eens Indonesië? Wat ons betreft wel, maar dan andere eilanden, want tot nu toe zijn we nog nergens teruggekeerd. Er is nog zoveel (voor ons) nieuws te zien en te beleven in deze wereld.

We vonden het leuk om onze reis te delen met de thuisblijvers. Meer dan 3300 pageviews telden we al en veel erg leuke reacties op de site en prive via de mail.

Bedankt voor je belangstelling. We troffen alweer een reisgids in onze vakantiepost aan.....

• 29 April 2007 - 19:02

Rob Romeijn:

Wat mij betreft: van harte welkom thuis!!!

• 29 April 2007 - 21:45

Cobi:

John en Adrie, welkom in ons mooie kleine landje. We hebben mooi weer voor jullie besteld zodat jullie dat verschil in ieder geval niet al te veel merken. Morgenochtend kwart voor 10 aubade bij het Oude Raadhuis en daarna een oranjebittertje? Jullie zijn welkom.

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn met en schat aan mooie herinneringen en ongetwijfeld veel foto's.

Tot gauw

Groetjes
    ook namens Hugo
    Cobi

• 30 April 2007 - 06:28

Hans Hofmann:

Welkom thuis weer !
    Zoals jullie al gemerkt heben, hebben wij ook nog wat mooi zomers weer opgespaard om de overgang niet zo groot te maken!
    Hartelijke groeten en tot ziens binnenkort.

• 30 April 2007 - 16:39

Aart En Margriet:

Welkom hoor! Tja, dat ervaren wij ook steeds meer: Nederland dreigt een Apenland te worden (vooral vergeleken met Maleisie). Goed om te zien dat jullie Malaysia zo'n prima land vinden, wij hopen er ons 2e thuisland te gaan vinden (eind dit jaar is ons appartement daar klaar).
    Zelf zijn we inmiddels bijna verhuisd. We hebben ons huis per 1 juni verkocht en zijn nu dakloos. Ook weer een avontuur.
    We hopen jullie gauw te zien. Acclimatiseerse en,
    groet

• 30 April 2007 - 18:26

Ron & Carla:

Hoi John & Adri,
    welkom thuis weer, zal wel heel erg wennen zijn na al deze bijzondere ervaringen. Geniet maar lekker na bij de foto's en verhalen, voor je het weet staat jullie volgende vakantie al weer voor de deur :-)
    Groetjes,
    Ron & Carla

• 30 April 2007 - 19:47

Jeanne:

Hallo Adri en John,

Welkom thuis!
    Na al dit moois telt vast ook nog mee,
    Oost West Thuis Best

Grtjs

Jeanne en Hans

• 01 Mei 2007 - 10:58

Juan En Marjo:

Hallo John en Adri, Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn. Naar jullie verslagen te zien hebben jullie genoten. Vanavond weer genieten in Goudswaard ? of ben je er nog niet bij John?
    Groetjes

• 01 Mei 2007 - 15:23

Astrid :

Selamat datang di Belanda John & Adri
    Dank jullie wel voor jullie heerlijke reisverhalen. Wij hebben met jullie mee genoten.
    Astrid & Budi

• 04 Mei 2007 - 11:02

Martin Kramer:

Beste John en Adrie,

Fijn dat je terug bent en dat jullie fijn hebben genoten.
    Groet,
    Martin

• 25 September 2007 - 17:00

Kellyjane:

heey ik weel werken heegens haals het kent kellyjane