Dubbelop - Reisverslag uit Lima, Peru van John Stuurman - WaarBenJij.nu Dubbelop - Reisverslag uit Lima, Peru van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Dubbelop

Blijf op de hoogte en volg John

01 December 2017 | Peru, Lima

Dat was niet nodig maar in de Ecuadorische stad Manta ging ons vorige verhaal twee keer de wijde wereld in. Sorry. We zijn inmiddels ruim 1250 km verder aangeland in Lima, Peru. Wat vooraf ging:

woensdag 29 november 2017 - Bergen tonijn.
Manta is de vierde stad van Ecuador in grootte. Er is geen cruiseterminal, dus aanleggen in de handelshaven. Nou dan kan je in de Tonijnstad van Zuid-Amerika je lol op. Tientallen vracht- en vissersschepen spuwen continue bevroren vangsten tonijn uit hun ruimen.
We kijken ook op het strand op het strand hoe de lokale bevolking de vis aanvoert en verwerkt. Kleine hoeveelheden, maar er zitten kanjers bij. Deze vissen gaan gelijk de keuken in. Die in de haven gaan vast naar fabrieken. Het zijn er zoveel.
De weinig Engels sprekende chauffeur van de door ons gecharterde gele taxi begrijpt dat we na de vismarkt naar het tropisch oerwoud willen. We denken eerst dat het er niet van komt. Buiten de stad komen we in een dor gebied. Lage heuvels met veel dode bomen en struiken. Maar... na een minuut of 25 wordt het plots groen, vochtig en de begroeiing wordt dichter. Wat gedoe bij de ingang van het park over een verplichte gids. We lopen een stukje mee met een Duits-talig groepje, een Spaanstalige gids en een vertaler in het Duits. Helemaal niks. We gaan onze eigen gang en we wandelen samen anderhalf uur over het soms bijna onbegaanbare pad. De inspanning zorgt voor menig zweetdruppel. Aan het einde van het pad wacht de taxi ons op. Het lijkt wel afgesproken maar dat was het niet.
In een groot modern winkelcentrum versturen we onze eerste cruisebelevenissen (dubbel) de wereld in. De Infinity vertrekt al om 14.30 uur voor de 776 mijl (1250 km) naar Lima, Peru. Om 22.15 uur passeren we de evenaar. Feest op zwembaddek! Vooral Zuid-Amerikaans. We sluiten elders ook even aan bij de ABBA-Sing Along en zoeken vervolgens de hut op. Simplicio (India) heeft het bed open geslagen (chocolaatje). Er volgt een dagje luieren. Uitslapen mag.

30 november 2017 - Stille Oceaan, evenaar over richting Peru
Het schip koerst ondanks de forse tegenwind met ongeveer 30 km per uur naar het zuiden.
Een relaxed dagje, waarbij we de diverse programma's aan ons voorbij laten gaan. We doen wat spelletjes. Adri rent eerst 20 miniuten over het joggingparcours en samen doen we zoals op elke zeedag ons fitnessprogramma. Is nodig want we worden culinair enorm uitgedaagd. Grenzen stellen dus. Ontbijt en lunch doen we in het Oceanview zelfbedieningsrestaurant. Een keur van internationale gerechten in onbeperkte hoeveelheden. De verzorging van de passagiers is bij Celebrity in goede handen. (~)
's Avonds hebben we onze vaste tafel in het Trellisrestaurant (a la carte). Aan de tafel naast ons zit een ouder echtpaar uit Buenos Aires. We babbelen af en toe wat over ons beider reiservaringen.
Morgen leggen we aan in Calleo, de haven van Peru. Daarover later.

~~~~~~~~

~"Wat mammie thuis ook maakt"
Zo'n drijvend hotel vraagt een geoliede organisatie. 998 bemanngsleden uit 55 landen zorgen voor plm 2500 passagiers. Als we op een zeedag achter de schermen mogen kijken, worden we gewaar waarom het allemaal zo soepel verloopt. In de keuken worden 11.000 tot 12.000 maaltijden per dag gemaakt. Er is tussen 5.30 uur en middernacht altijd ergens eten te krijgen. Gezien de omvang van sommige mede reizigers is dat zeer welkom. In de galley, het deel van de keuken waar de obers van de verschillende a la carte restaurants hun gerechten ophalen, zijn alle maaltijden op het goede moment klaar om naar de tafels gebracht te worden.
De ober (Honduras) neemt je bestelling op, de hulpober (Indonesia) snelt via roltrappen naar de galley en terug en serveert in drie gangen feilloos het goede gerecht bij de gast. In twee zittingen van 18 en 20.30 uur (wij) serveren ze bijna duizend maaltijden. De sommelier (vrouw uit Maylasia) adviseert ook zeer dure wijnen.
Voor het horecadeel van de bemanning (plm 250 man/vrouw) is er een pre-diner om 17 uur en als men wil om 23 uur een late-diner. En ook zij hebben veel keus, want "ze willen graag eten wat mammie thuis ook maakt", zo meldt ons de chefkok (Nepal), een Croaat die je overal ziet opduiken, ook in de fitness. Ondertussen komen 50 schoonmakers in actie die de nacht nodig hebben alles schoon op te leveren.

• 05 December 2017 - 22:27

Nico, Saskia:

Prachtige foto’s! Jullie zien er goed uit! Vooral jij John lijkt de kilootjes er weer bij te hebben!
    Geniet samen!