Teek metlo thel, jam, jam, jam! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu Teek metlo thel, jam, jam, jam! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Teek metlo thel, jam, jam, jam!

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

20 Juli 2012 | Thailand, Bangkok

Bangkok, 20 juli 2012

Moe en voldaan stappen we om 22.00 uur onze hotelkamer binnen. De airco blaast in een mum van tijd de temperatuur naar beneden.

We zijn vandaag op onze laatste dag hier eigenlijk zo'n beetje kriskras door Bangkok gereisd, met vele vervoermiddelen en natuurlijk om leuke dingen te doen en te beleven ook.
Zo probeerden we ons vanmorgen om 8 uur in een hotel in Chinatown te melden van waaruit onze geplande fietstocht zou beginnen. De taxichauffeur begint vol goede moed aan de rit van een km of acht, maar weldra staat alles muurvast. De vrijdagochtendspits.
Na een minuut of tien bewegingloos te staan wachten oppert de chauffeur: "Neem de metro en dan daarna weer een taxi." of eigenlijk zegt ie: "Tek metlo thel, jam, jam, jam!" Midden in de file stappen we uit en rekenen af.
Makkelijk gesuggereerd, maar in Bangkok is het metronet verdeeld in typen en die werken niet altijd samen en werken ook niet op dezelfde manier met kaartjes en munten. Er is een metrolijn onder de grond, verschillende skytrains, hoog boven de straten, een busrailsysteem en dan de expresslijnen zoals naar het vliegveld. We weten inmiddels hoe het werkt maar echt logisch zit het niet in elkaar.
Goed, we pakken de metro, daarna weer een taxi en als de chauffeur zijn centrale belt en we via zijn mobieltje aan de centrale uitleggen waar we heen willen, dan vertelt die centralist dat weer in het Thai aan de chauffeur. Als ze beiden Tom heten, dan heb je toch een navigatieapparaat.
We fietsen vanmorgen door Chinatown en door een wijk aan de overzijde van de rivier. We doen dat met de organisatie Covankessel.com, waarvan de Nederlandse grondlegger deze week overleed.
En leuke tocht door steegjes, markten, langs tempels en leuke plekjes tussen de bevolking. Thai zijn altijd vriendelijk en beleefd. Overal zegt men gedag en wordt vaak gezwaaid. Wat kunnen we daar nog veel van leren.
Vanmiddag met een longtailboot een privetocht gemaakt door de klonghs. Het zijn uitlopers en kanalen van de rivier het land in. Een longtailboot is langwerpig, smal en dankt zijn naam aan de lange as die uit een meestal enorme motor naar de schroef leidt. Die motoren worden vooral in de buurt van Chinatown gebouwd van oudere motoren van auto's bussen en vrachtwagens. De scheepje halen enorme snelheden. Als de boot ons over de hoofdrivier naar de door ons gewenste pier brengt danst het als een notedop op het wilde water. De rivier is zo druk bevaren dat het water echt tekeer gaat.
Tot slot in Little Italy genoten van ons slotdiner. Daarna nog even door de Soi Cowboy gewandeld, de rosse buurt van deze stad en even de kapper aangedaan. De kapster sluit haar knipwerk af met een schouder en nekmassage.

Nu rest ons het klaarmaken van de tassen en lekker een nachtje slapen. Morgen om 12 uur vertreken we richting Nederland, waar we zaterdag tegen 19.00 uur verwachten te landen.

We maken een haak aan het vliegtuig en nemen wat goede dingen voor Nederland mee. Naast de mooie herinneringen zal dat een een flinke dosis warme lucht zijn. Genoeg om de temperaturen in NL komende week wat op te schroeven.

Later: de epiloog

• 20 Juli 2012 - 16:26

Maikel :

Heerlijk om te lezen John . En zo herkenbaar; ik vraag me af waarom . Door het lezen van jullie avonturen na onze terugreis zijn wij ook een beetje meegeweest, hopelijk vonden jullie dat wel gezellig .
    Groetjes KarMa .

• 20 Juli 2012 - 16:52

Anneke:

Hoii,
    Gave verslagen van jullie reis! Ook ik heb vanuit het natte Holland enorm genoten. Vanmiddag heb ik hier wel wat zon gezien. Wie weet zijn de zonnestralen vanuit het verre Oosten hier naar toe gestraald..;D
    Voor morgen, fijne vlucht terug!
    groetjes, Anneke

• 20 Juli 2012 - 18:23

Gerrit Bij De Leij:

Was erg leuk om je verhalen te lezen. Goede terugvlucht. De weerberichten voor de komende dagen zijn hier uitstekend. Eindelijk zomer, na vele dagen stortregens.....

• 21 Juli 2012 - 00:26

Marjo:

Goede reis naar huis en heel fijn dat jullie mooi weer mee terug nemen.
    Groetjes

• 21 Juli 2012 - 07:53

Loes:

Goeie reis en kom maar door met die zon!

• 21 Juli 2012 - 10:53

Arjaan Lodder:

een voorspoedige reis gewenst en welkom thuis en bedankt voor al de reisverslagen.