Wakkergeschud en thuisgekomen - Reisverslag uit Oud-Beijerland, Nederland van John Stuurman - WaarBenJij.nu Wakkergeschud en thuisgekomen - Reisverslag uit Oud-Beijerland, Nederland van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Wakkergeschud en thuisgekomen

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

23 Juli 2010 | Nederland, Oud-Beijerland

23 juli 2010, Oud-Beijerland - Na een voorspoedige lange reis met onder meer buigende en zeer zorgzame stewardessen vanavond rond 19.00 uur thuis gearriveerd.Even lekker afkoelen in Nederland. Het is hier gelukkig 16 graden koeler.
Gisteravond in een gezellig Japans restaurant met een groot deel van de groep het slotdiner gehad. In de cabine ernaast een grote groep luidruchtige jonge Tokyoërs, maar we kunnen ze soms overtreffen. Aan een lage tafel maar met zitkuil (dus gelukkig wat beenruimte gezamenlijk terugkijken op een serie mooie weken en veel plezier. Deze reis van Koning Aap heet "Japan hoogtepunten". Nou en die waren er vele, dus met recht. Wij spreken onze dank uit aan Liesbeth voor de wijze waarop ze de reis begeleid heeft.

Vanmorgen 6 uur uit de veren (2300 uur gisteren Nederlandse tijd). Om
6.06 uur werd Tokyo getroffen door een lichte aardbeving van 5.3 op de Schaal van Richter, met als episch centrum het oostelijk deel van de stad. De beving van 15-20 seconden beweegt het hotel langzaam heen en weer.Als je net met je ochtendplas bezig bent, wordt richten toch nog even een hachelijke zaak. Een rare ervaring hoor. Reisgenoten in het hotel worden wakkergeschud. Op de televisie zien we hoe de beving door diverse camera's op hoge punten is vastgelegd. De treinen naar het internationale vliegveld Narita vallen bijna allemaal uit. Reisleidster Liesbeth krijgt ons met moeite overgeboekt in een anders zo snelle trein, die ons nu met vele stops onderweg toch op tijd op het vliegveld krijgt. Exact op tijd verlaat de Boeing 777 van Japan Airlines om 11.25 uur de gate. Door de file bij het opstijgen lopen we toch nog een kwartier vertraging op. Het is een lange zit, 12 uur non-stop. Twee speelfilms, een paar maaltijden, een cursusje Japans, wat spelletjes en wat dutjes en je bent al een heel eind.
We kijken terug op een prachtige nieuwe ervaring. Japan is de tweede economie in de wereld en dat is merkbaar. Met veel toewijding werken de Japanners daar aan. Het is er superschoon, georganiseerd en de dienstbaarheid is groot. Fooien zijn beledigingen, dus die geef je niet. Het is er echt veilig. Mensen laten gerust hun spullen onbeheerd op een terras achter om binnen te gaan bestellen. Vandalisme lijkt echt een onbekend woord. Graffiti zie je niet. Toiletten zijn overal beschikbaar, schoon en altijd voorzien van toiletpapier en een zeepflacon. Er zijn geen afvalbakken op straat te vinden (kan er ook niks naast vallen), ook geen afval. Geen peuk. Roken mag alleen op aangewezen plaatsen.Drinken is verkrijgbaar in ontelbare automaten op elke paar honderd meter.We hebben nog nooit zo vaak van een automaat gebruik gemaakt als in deze vakantie En ja het is een relatief duur vakantieland omdat het welvaartspeil hoog is. Maar voor de goede orde: Het is goedkoper dan Nederland. De internationaal erkende BigMac-index geeft aan dat je in Tokyo 60 cent minder betaalt.

Leuk dat je ons gevolgd hebt. We gaan nu met de foto's aan de slag en wat korte filmpjes verwerken. Als ze ergens te zien zijn en daar gaan we aan werken, dan melden we dat nog even.

• 23 Juli 2010 - 21:20

Linda:

Blij te horen dat jullie het zo naar de zin hebben gehad en weer heelhuids thuis zijn!

Hier gaat alles zo z'n gangetje.

• 23 Juli 2010 - 22:38

Nico Jaspers:

Het was weer een prachtige reis met mooie ervaringen voor jullie.

Veel plezier met het na-genieten.

• 24 Juli 2010 - 00:28

Marjo:

Welkom Thuis!!!!!

• 24 Juli 2010 - 13:52

Loes:

jammer dat jullie Japanse reisverhalen weer afgelopen zijn, ik heb er van genoten.
    Welkom thuis!

• 29 Juli 2010 - 05:23

Ton & Agatha:

Bedankt we hebben zo een indruk van jullie mooie reis