Veehandel - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu Veehandel - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Veehandel

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

20 April 2008 | Jordanië, Akaba

Aqaba, 20 april - Of je nu met een kameel of een jeep door de woestijn rijdt het blijft er kurkdroog.
Nu we weer wat schrijven betekent het dat we weer terug zijn in de bewoonde wereld. Aan zee nogal liefst, de Rode Zee om precies te zijn. Een bijzonder plekje hier in de Golf van Aqaba, want hier komen Jordanie, Egypte, Israel en Saudi Arabie op een paar vierkante kilometer bij elkaar.

Na ons laatste bericht zijn we de volgende dag in een kleine 3 uur van Petra de woestijn ingereden naar Wadi Rum. De bus zette ons bij het bezoekerscentrum af, waar we nog snel een lekker koud ijsje wisten te verorberen. Daarna per jeep verder, want een normaal voertuig komt er niet ver.Tegen een zeer hoge rots vonden we ons kamp voor de eerste dag. Een lange bedoeientent en een klein ijzeren keukentje, zo heet dat de gerechten en de koks er al kookten zonder extra vuur te stoken. Na een voortreffelijk maal komt de volle maan te voorschijn en voert met het landschap een prachtig schouwspel op. In de tent of erbuiten slapen, het kan allemaal. Het koelt gemiddeld 20 graden af, maar met onze slaapzak komen we er prima doorheen.

In de natuur start de dag vroeg. Na het ontbijtbuffet gaat de groep uit elkaar. Niemand kiest voor een dag wandelen door de woestijn. Dan ben je echt.... Nee men kiest voor de kameel of de jeep. Wij kiezen vandaag voor de jeep. Zes toeristen en een alsmaar biddende chauffeur. Linke trip? Het valt mee. Geweldig wat een landschap. De gelovige chauffeur stuurt ons rotsen op en via hachelijke klimpartijen en bruggen van steen laat hij ons genieten van de prachtige omgeving. We wandelen door een kloof en klaueteren wat af om weer bij de omgereden jeep te komen. Je ziet, voelt en proeft de woestijn.

In de loop van de middag worden we bij het tweede kamp afgezet. Ingeklemd tussen reusachtige bergen zitten we op de matrassen in het zand en lezen, luisteren muziek.
We slapen ook nu weer perfect zo in de natuur.

Ja en dan vanmorgen. Je hoort ze al in de verte aankomen: kamelen...een beetje protesterend tegen het vroege uur?
De groepsleden die met de kameel op stap gaan stellen zich naast elkaar op. Tegenover hen de kamelen. Ze kijken elkaar aan, het lijkt wel een veehandel. Wie kiest wie. Uiteindelijk krijgen we allemaal een kameel op maat. En dan wordt het hobbelen. Na een paar minuten ontspan je.. dan gaat er een been nonchalant schrijlings over de nek van het dier. Vanuit je hoge positie waan je je een karavaan uit vroeger tijden. Mooi uitzicht over de enorme woestijn die oneindig lijkt.

Toch komt aan alles een eind. Na een heerlijk lunch aan de rand van de woestijn geserveerd lopen we in een kwartiertje naar de gereedstaande bus. Die brengt ons in ruim een uur naar de havenstad Aqaba. Een hotel, douche, sanitair, hoe zag dat eruit?

Aan het eind van onze reis gelegenheid om onder hoge temperaturen (graad of 35) te relaxen. Morgen naar een beachresort, beetje snorkelen, luieren en culinair genieten.

Aan het begin van de terugreis een dag later denken we nog maar even niet.

We gaan een terrasje opzoeken!!!

• 20 April 2008 - 19:43

Linda:

Klinkt super allemaal. Geniet nog maar van die laatste 2 dagen!

• 21 April 2008 - 14:34

Dirkpieter:

Toevallig was er gister op TV een stuk over Jordanië met onder ander Petra. Dat was dus een leuke ondersteuning van jullie ervaringen in beeld.
    En omdat ik er toch ben wil ik John vast een heel gelukkige verjaardag wensen op de 22ste en nog vele reislustige jaren.Keep going on boy.
    Nou ja boy, maar ja het blijft mijn kleine broertje. Hmm.

• 21 April 2008 - 17:10

Astrid&Budi:

Het klinkt weer als een heerlijke vakantie, bedankt voor de mooie reisverhalen. Een veilige thuisreis en John ook van ons alvast van harte!

Groetjes Budi & Astrid

Enne Loes, jij ook een dikke knuffel
    (sorry Adri & John dat wij jullie site misbruiken haha!)