Met de professor op stap - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu Met de professor op stap - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Met de professor op stap

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

14 April 2008 | Jordanië, Jerash

Als je veel reist kan je vergelijken. Oudheden en culturen komen voorbij, maar wat er nog te zien is of te reeconstrueren dat verschilt nogal.
Vandaag bezochten we Jerash. Ruim honderd kilomeer ten noorden van de hoofdstad Amman. Die stad is druk en rommelig. Veel nieuwe gebouwen verrijzen uit het stof.
We rijden vooral langs groene hellingen. Irrigatie door middel van dunne slangen op de akkers doet wonderen.
Jerash is een zeer oude stad die al duizenden jaren geleden op het kruispunt van veel noord-zuid en oost-west verbindingen is ontstaan. Duizenden jaren voor Christus vestigden de eerste mensen zich hier. Grote ontwikkelingen kwamen er toen de Grieken hun stempel drukten en later Alexander de Grote zijn rondje deed. Het zijn vooral de Romeinen die er een stad van 5 bij 5 kilometer van gemaakt hebben, waar uiteindelijk 25.000 mensen woonden.
Reizen door verre landen brengen ook af en toe zo hun eigenaardigheden mee.
Zo krijg je vaak, dus ook hier, een politieagent mee in de bus en / of, zo ook hier, een gids van het land opgedrongen. Met zo'n gids moet je dan een beetje geluk mee. Nou daar is dit keer niks mis mee. Professor Ibrahim himself, een bekend archeoloog neemt ons op sleeptouw. Hij begint zijn betoog al in de bus met een flink krakende microfoon.
Eenmaal binnen in die oude stad Jerash leeft hij zich uit. Hij geniet, maar wij ook, want we krijgen dingen te horen die je in je eentje of met een lokale gids niet meekrijgt. We zoeken het oude rioleringssysteem, bezoeken de aandelenbeurs, (jawel 200 jaar geleden!) en ervaren dat ook zuilen van ruim 7 ton kunnen wankelen door de wind. Duizenden scholieren(vrijwel allemaal meisjes vandaag) vergezellen ons. Ze roepen " hello", willen met je op de foto. Vrienden worden is hun opgaaf.Soms is dat moeilijk omdat ze onherkenbaar zijn.
Prachtig om de ene vrouw in boerka de andere vrouw in boerka op de foto te zien nemen. Het onderschrift laat zich raden: "Ik in Jerash :)"
Een geweldige dag. Uren in de hitte langs de historie, maar wat een indruk weer. We lunchen overdadig voordat we de terugreis naar Madaba aanvaarden.
Even na 16.00 uur zijn we terug. Tijd voor relaxed achterover leunen.
Het diner 'savonds is ook al een feest. We zijn verrast over de keus en de kwaliteit van het eten. Vooral de enorme keus aan voorgerechten met veel salades
maakt er een feest van.
Morgen trekken we naar het zeer warme zuiden. Er wacht ons een prachtige tocht, zo is ons voorspeld. De uiteindelijke bestemming is het nationale park "Dana".

• 14 April 2008 - 21:55

Nico Jaspers:

Schitterende ervaringen en kennis die jullie weer opdoen op deze reis.

Door je wijze van verslagleggen krijg ik een behoorlijk goed idee van je ervaringen en geniet ik als het ware mee.

Nog veel plezier en mooie ervaringen toegewenst.

Groet,
    Nico

• 15 April 2008 - 07:21

Inge Rambags:

lieve john en adri,
    enerzijds ben ik heel jaloers -ikwilook-, anderszijds geniet ik van jullie reis. Ik hou ook van de schrijfstijl van John. Heb een heerlijke welverdiende vakantie samen. Beleef alle nieuwe indrukken. Vanavond wordt het voor mij de koren met een hele dikke wang. ik ben gisteren weer geopereerd aan mijn kaak en de implantaten zijn geplaatst. Het viel me niet mee, maar als het goed is, is dit de laatste grote ingreep. Het was natuurlijk de bedoeling dat alles met een dag beter zou zijn, maar dat is niet zo...
    Kortom ik ben en voel me een beetje zielig. Maar over 10 dagen ga ik skieen! Lieve en dikke kus voor jullie 2, geniet ze! inge

• 15 April 2008 - 07:56

Anita:

Jeetje, jullie genieten he van deze mooie reis, nou verder mee door gaan maar.
    En als ik lees over de hitte die jullie tegemoet gaan hahaha stuur maar een beetje hierheen. brrrrrr.....koud!

fijne vakantie verder!

lieve groet,

Anita

• 15 April 2008 - 12:45

Helen:

Hallo John en Adri, hele fijne reis verder en alvast bedankt voor het meegenieten, ik zal nu vast mijn site beginnen voor als ik naar Bruinisse ga eind mei ;-). groetjes, Helen.