Nasi tussen de rails - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van John Stuurman - WaarBenJij.nu Nasi tussen de rails - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Nasi tussen de rails

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

19 April 2007 | Indonesië, Yogyakarta

Yogyakarta, 19 april 2007 - Het regent in Yogya. Niks bijzonders. Vrijwel elke dag komt er in deze drukbezochte stad wel een plens water naar beneden.
Je begript het al: we zijn weer een etappe verder.
Eerst even terug: We bezochten Bandung, volgens velen het Parijs van Java. Nou dan zochten we vast verkeerd, want daar hebben we niks van gemerkt. Omdat de stad eigenlijk niet veel voorstelt, hebben we een auto met chauffeur gehuurd en zijn we op de vulkanische tour gegaan. In een prachtige setting zijn we op zoek gegaan naar twee Kawahs, vulkanische gebieden, waar de laatste uitbarsting in de jaren 90 plaatsvond. Na een blik geworpen te hebben in de hoofdkrater (de Koningskrater) zijn we met een gids door een prachtig bos naar een ander vulkanisch gebied gewandeld. De lucht van de zwavel (rotte eieren of erger) werd steeds sterker toen we bij bubbelende water- en zandpartijen aankwamen. Ja je kunt er eieren kopen om ze in de bronnen te koken. Maar al rotte eieren genoeg dachten we zo.
Al met al heerlijke uitstapjes die ons lang zullen bijblijven.
We hebben ons af laten zetten in het centrum van Bandung. Na een verlate lunch hebben we wat geslenterd, maar het kon ons niet echt boeien.
Bij het treinstation geprobeerd een metertaxi te krijgen, maar het stationsgebied is in handen van "snorders". De taxichauffeur(met meter)die ons mee wilde nemen werd bijna aangevallen. Even buiten het stationsgebied stap je dan gewoon in een metertaxi en dan rijd je voor 30% van de eerdere geeiste kosten naar je hotel. Het gaat dan eigenlijk om erg weinig geld (taxirit voor een euro) maar toegeven aan dit soort praktijken komt alleen bij de glazenwassers in onder meer Lelystad (programma Radar in maart jl.voor.

Vandaag om 7.30 uur de trein naar Yogya gepakt. Dik 400 kilometer over enkel spoor, dus dat wordt (gelukkig) af en toe wachten op een tegenligger. We boekten een beetje goedkope ticket. Dan zit je niet tussen de Nederlandse groepen elders in de trein die dezelfde kant opgaan.
Een lange treinrit (kleine 9 uur) door een prachtig gebied en de steward verwent je wel hoor. 's Morgens al drie keer gemeld dat hij om 12 uur precies nasi goreng komt brengen. En om 12 uur...juist zit je met eeen bordje nasi met spiegelei tussen de rails.

Heerlijk als je je na een korte taxirit zeer welkom voelt in een met een emailtje geboekt hotel: Voor we aan de balie staan..."Mr and Mrs Stuurman?" Net op de kamer en al verwend met een kopje thee met een pisang goreng.
Erg op toerisme gerichte stad. Veel Nederlandse bars en restaurants. Yatzee gespeeld met drie Indonesiese meiden en vervolgens heerlijk gegeten.
Morgen veel cultuur op het programma. Maar daarover later meer. Om 5 uur morgenochtend worden we opgehaald....

Let op het volgende bericht, want dat bevat een uitnodiging!

• 19 April 2007 - 16:25

Aart En Margriet:

Veel plezier, maar dat lukt wel, zo te lezen. En... zijn jullie nu "afgezet" of "af gezet". Afijn, dat komt in die landen dicht in de buurt...
    We blijven jullie met erg veel genoegen volgen!

• 19 April 2007 - 16:32

Ellen:

Weer een indrukwekkend stukje reis.
    Voor Henny is de treinreis erg leuk heeft zelf jaren bij de ns gewerkt.
    Daar kreeg je in ieder geval geen nasi goreng om 12:00

Goede reis verder Henny en Ellen

• 19 April 2007 - 20:50

Anja Vd Slot:

Ha John en Adri,
    Zo te lezen genieten jullie volop!! Als je terug bent kun je je opgedane energie goed gebruiken om de puntjes op de i te zetten met Roxanne voor HWVHP. Maar vrees niet het loopt op rolletjes. Hopelijk melden zich nog wat vrijwilligers. Misschien kun je wat apen ontvoeren, om de bezoekers de weg te wijzen. Valt ze vast snel te leren.
    Veel plezier de verdere reis.