Mijn hart is zo groot dat de hele wereld erin past - Reisverslag uit Bhatpura, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu Mijn hart is zo groot dat de hele wereld erin past - Reisverslag uit Bhatpura, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Mijn hart is zo groot dat de hele wereld erin past

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

08 November 2019 | India, Bhatpura

Op de dag voor vertrek wijzigen we het begin van de reis spoorslags… De stad kampt met zware smog. Snel handelen van onze Indiase reisorganisator kort het verblijf in de hoofdstad met een dag in.

Ontvangst met bloemen

2019 6 nov. Het is 2 uur in de nacht. Na een buitengewoon voorspoedige reis wacht onze chauffeur ons op. Een bloemenhulde valt ons ten deel. Adri krijgt een mooi boeket rode bloemen en beiden krijgen een bloemenkrans omgehangen. Delhi slaapt nooit en overal. Er is altijd actie, verkeer en mensen slapen thuis of ook als de straat hun thuis is. Amper bekomen van het tijdsverschil (4,5 uur later) rijden we met Rajesh, onze Indiase chauffeur langs een paar highlights van Delhi die we niet eerder zagen. Hoogtepunt was wel het nieuwe, in vijf jaar tijd gebouwde, gigantische tempelcomplex " Swaminarayan Akshardham". Als je vlak na de ingang langs de grote heilige voetstappen het grote complex oploopt, raak je overdonderd door de pracht. Het architectonisch en ruimtelijk doordacht tempelgebied is gebouwd door gelijknamige, geld genoeg, Bhagwan goeroe. "Mijn hart is zo groot dat de hele wereld erin past".

Op de fiets

2019 7 nov. Om 5.20 uur verstoort de wekker onze nachtrust. Als we om 6 uur bij onze afspraak in een ander stadsdeel aankomen is een man onze fietsen rijklaar aan het maken. De gids, van origine Hongaars, maar Indiaas gehuwd begint te praten en zwijgt niet voordat we vier uur later weer terug zijn. Stel je voor. Kolonne (gids-Adri-John-en de onderhoudsman) rijdt luid bellend door zuidelijk Delhi, rondt op zijn Indiaas rotondes, neemt steegjes, trappen, door wijken straatarm en steenrijk. We eten Zuid-Indiaas en en voordat we teruggekeerd zijn vallen de eerste druppels. De smog is te snijden. Reden om morgen de stad te verlaten. Om 12 uur, ja tempo zit erin, meldt de volgende gids zich. Hij begint te praten en houdt zelden op. Onze tour door Old Delhi gaat grotendeel per gemotoriseerde riksja. Er is geen doorkomen aan. De gemiddelde snelheid is 1 km per uur en besef dan dat de helft (4,5 miljoen stuks) van de particuliere auto's vandaag niet mag rijden i.v.m. de smog. Vandaag zien we oneven kentekens. Morgen: vogeltjes kijken.

Tags: Delhi

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.