Sprakeloos - Reisverslag uit Bhopal, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu Sprakeloos - Reisverslag uit Bhopal, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Sprakeloos

Blijf op de hoogte en volg John

18 November 2019 | India, Bhopal

Weetjes

Af en toe wat weetjes over dit bijzondere land en over onze reis.

Het grootste democratische land ter wereld, India, telt 1,3 miljard inwoners. Iets minder per km2 dan Nederland . India is onder meer bijzonder omdat het sinds haar onafhankelijkheid van het Britse Rijk (1947) nog nooit een andere mogenheid heeft aangevallen. Vandaag verkeer.

Verkeer

Wij ervaren het als chaotisch en door roekeloos rijden levensgevaarlijk. Het is niet het verkeersgevaarlijkste land ter wereld (Mozambique) maar er vallen hier 17 dodelijke slachtoffers per uur! Het draait in het verkeer om 2 zaken: durf en de claxon. Links rijden leerden ze van de Engelsen. Maar voor de Indiërs is links een mogelijkheid. De claxon is het middel waarmee je aan kan geven dat je er bent. Anderen willen dat ook graag weten. Dus een lawaai van jewelste, overal en altijd. Op vrachtwagens staat “ blow horn”, toeter! Op een tweebaans weg ga je er rechts langs. Op een snelweg links. De rijkelijk versierde trucks blijven tegen de middenberm rijden om geen last te hebben van de voetgangers, brommers motoren, tuktuks en koeien op de linker baan. Als je op een tweebaans of eenbaans weg wilt inhalen blijf je toeteren tot de voorligger half de berm in duikt.

Durf betekent Sneller van A naar B. Inhalen doe je gewoon altijd, ook in bochten. Als je door blijft rijden schuift de tegenligger wel de berm in. Op een eenbaansweg is degene met de meeste durf, getoeter en lichtsignalen ook degene die niet de berm induikt. Er wordt vaak hard gereden waar het niet kan en gelukkig zijn de achteruitkijkspiegels van ons SUV net wat hoger of lager dan van de tegenliggers. Want het gaat heel, ja heel dicht langs elkaar. De vele kleine motoren zwalken heen en weer over het asfalt. Liefst met het hele gezin van de tank tot het achterlicht op het wankele voertuig. De niet minst belangrijke factor in het verkeer is de koe. Liggend midden op straat of de snelweg of lopen over de middenlijn. Ze zijn er. Chauffeurs kijken wel uit om ze te raken, maar de dieren kunnen er tegen als je er met 80 km langs rijdt. Honden en geiten zijn er wat minder, maar die lopen ook op de weg.

Kortom; we zijn blij dat we een chauffeur hebben.

Veel kilometers voor korte Boatsafari

2019 – 16 nov. Soms gaat het goed. Soms is het ff afzien. Vandaag blijkt de planning niet aan sluiten. Gisteren reden we maar liefst twee uur van het station naar ons hotel. Daar blijkt vandaag dat de bootsafari een stukje verderop, een dikke 90 km, zal plaatsvinden. We rijden ongeveer 6 uur extra auto, gisteren en vandaag en dat allemaal voor een bootsafari van 45 minuten. Prachtig meer, mooie natuur en wat dieren, maar dit had anders gemoeten zegt onze chauffeur namens onze Indiase organisator. Een hotel op een andere plaats was beter geweest.

Landhuis met personeel

2019 – 17 nov. 200km voor de boeg. Het is zondag. Dat scheelt op de weg. Een groot deel rijden we op een vlakke betonnen weg in aanleg. Echter op de meest vreemde plaatsen even geen weg meer. In Sanchi bezoeken we een groot complex met veel boedhistische stupa's. Een heel bijzonder stuk geschiedschrijving met zelfs een rol voor de Grieken. Een eerbetoon aan Boedha die vreemgenoeg niks met dit gebied te maken heeft gehad, er nooit is geweest. De 93 stupa’s zijn niet toegankelijk. Geen deuren. Meer een excentriek gedenkteken. We nemen onze intrek in een koloniaal landhuis met personeel. Een 120 jaar oud landhuis van de Britse overheerser in dit gebied is nu een hotel. We zijn de enige gasten; het personeel knipt en de ruimten zijn enorm. Kijk maar naar de foto’s. En vijf man personeel erbij. Ff lol dus.

20.000 jaar geledenen, sprakeloos

2019 -18 nov. Volgende bestemming is Bhopal. Voordat we zo ver zijn beleven we twee geweldige momenten. Het eerste betreft een giganische hindoetempel. In het overwegend Islamitische deel van deze staat toornt de tempel hoog boven het landschap uit. Een priester voorziet ons van een stip op het voorhoofd. Daarmee komen we er goed mee door. Ons tweede prachtige moment betreft de muurschilderingen in de Bhimbetka Caves. 17.000 tot 20.000 jaar geleden leefde een volg in de bijzondere gebergte. Je raakt niet uitgekeken. Je ziet op een gegeven moment in die periode een schraper en een boor heeft uitgevonden. Wij waren sprakeloos van wat we zagen. De bewoners uit het Paleolithicum waar ook sprakeloos. Ze praten nog niet. Dat leerden ze pas vele duizenden jaren later.

Eenmaal in Bhopal, de grote stad die in 1984 wereldnieuws werd toen het Amerikaanse bedrijf Carbide 40 ton gif lekte en onmiddellijk 4000 mensen stierven, In de jaren erna overleden nog eens 15.000 mensen van de half miljoen vergiftigde mensen. De stad is voor ons een tussenstop naar verder.

• 19 November 2019 - 07:09

Anneke Kooyman:

Hallo John en adri wat een verhaal!! En een belevenis kan me voorstellen dat het hele indruk maakt wat jullie meemaken en zien .... Gr Anneke Louis en tom

• 19 November 2019 - 11:35

Wim De Kievit:

vanuit Zeeland, nee geen New.
    spreek ik jullie hierbij toe
    op ons landgoed, stil gelegen
    komen we geen mensen tegen
    nou ja, vooruit bij tegenslag,
    1.3 persoon per dag
    in dit super zalig oord
    nimmer van miljard gehoord
    lopen, lezen, fietsen, eten,
    eventjes VW vergeten
    doen wij het goed? jullie het fout?
    welnee, 't is maar waar je van houdt
    ook wij bereisden menig land
    maar zijn in Haamstede geSTRAND
    en volgen hier met veel plezier
    jullie unieke reis-vertier!!!

mede namens Carla: "enjoy it"

Wim

Tags: Bhopal