Dat was het dan - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van John Stuurman - WaarBenJij.nu Dat was het dan - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Dat was het dan

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

27 December 2017 | Chili, Santiago de Chile

26 dec. 2017 - Dat was het dan.
Met het electronisch inchecken, zijn we afgelopen middag aan de voorbereidingen van de terugreis begonnen. Morgen rond 13.00 uur NL-tijd rijdt Thomas onze taxichauffeur voor. Benieuwd hoe snel hij ons door het heftige verkeer naar de luchthaven rijdt. 21 uur later hopen we op Schiphol te landen. Het vliegtuig maakt na 2 uur een tussenlanding van 2 uur in Buenos Aires. In een kleine 12 uur vliegen we dan naar NL, waar we na het ontbijt donderdagmorgen om 10 uur arriveren.
We sluiten onze reisverslagen traditioneel af met een epiloog, nadat we een paar dagen thuis zijn.

Wat ging er aan vooraf:
24 dec. 2017 - Kerstdiner
Na een vroeg ontbijt rijden we over de enige en stille weg 250 km richting Puntas Arenas. We laten de vies geworden auto achter. Er staat 2560 km meet op de teller. De vlucht naar Santiago verloopt eigenlijk net als onze gehele reis op tijd, rolletjes, bedenk het maar.
De meeste Chilenen zijn al huiswaarts gekeerd op deze vroege kerstavond. De taxi rijdt ons snel naar het hotel. Om half tien schuiven we aan voor een heerlijk kerstdiner.

25 dec. 2017 - Uitgestorven en geen wijn.
We wisten het. Kerstmis is hier alleen de 25e. Iedereen is dan thuis of bij familie. Wij maken een stadswandeling, waarbij dankbaar gebruik maken van de metro (~) om grotere afstanden af te leggen. Vrijwel alles is dicht. Toch vinden we op het sfeervolle Plaza de Armas de stad zoals ie is. Modern, ongedwongen. Vriendelijke mensen. Als je een wat mindere buurt nadert, worden we, zoals ook in eerdere landen die we op deze reis bezochten, gewaarschuwd om goed op onze spullen te letten. Als we hier in Santiago op de kaart staan te kijken, komt er altijd wel iemand spontaan helpen om de weg te wijzen.
We bezoeken wat markante plekken in de verder toch wel uitgestorven stad. Soms loop je verbaasd tegen vreemde gebruiken aan. Zo bestellen we vandaag ergens een glas wijn, maar... als we niet gelijk eten bestellen gaat dat niet door. We konden wel al het andere drinken bestellen. Waarom? Dat zoeken we nog wel eens uit.

26 dec. 2017 - Fietsen
Hoe anders is het de volgende ochtend. Als we onze fietsen op gaan halen, is de stad al een tijdje wakker. Druk, heel druk. Alles is open en velen zijn of gaan aan het werk.
We fietsen twee routes, waarbij we zoveel mogelijk proberen de drukke verkeersaders te mijden. Toch rijden we stukken op de drukke wegen, maar dan pakken we de bus- en taxibaan. Ook is er een aantal fietspaden in de stad en op het heetst van de dag (dik 30) fietsen we onder de bomen door het park naar het hoogste gebouw van de stad. Zo zien we snel de markante plekken van de stad en proeven we de sfeer, nu de Chilenen weer uit hun huizen gekomen zijn.
Aan het einde van de middag pakken we een heerlijk aperitief met een "tableau de charcuterie" en kijken voldaan terug op onze geweldige reis.

~~~~~

~ Metro Santiago
Chili is een behoorlijk ontwikkeld land, dat is meegegaan in de tijd. 40 jaar geleden begon men hier met de aanleg van de metro. Nu zijn er 5 lijnen waar kort op elkaar de treinen rijden. Je betaalt naar het moment van de dag. Je koopt een kaartje (Chilenen gebruiken een soort ov-kaart) voor bij voorbeeld 9-18 uur. Kost 660 pesos (750 is een euro) in de spitsen is het duurder, In de avond/nacht goedkoper. De treinstellen rijden op banden. Het ziet er allemaal goed uit.
Het prijsniveau ligt wat onder het Nederlandse, maar niet echt veel. Uit eten gaan is voor de Chileen relatief duur.

• 27 December 2017 - 04:09

Anneke: