Exit Patagonië - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van John Stuurman - WaarBenJij.nu Exit Patagonië - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Exit Patagonië

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

24 December 2017 | Chili, Puerto Natales

23 dec. 2017 - Krak
Het gehele gebied Patagonia kent maar weinig wegen. Via dezelfde route zijn we inmiddels in Port Natales teruggekeerd. Rest ons morgen de reis naar Santiago de Chile. Eerst met de auto naar Punta Arenas. Auto inleveren en vliegen naar Santiago. Daar hopen we taxichauffeur Thomas aan te treffen die ons naar de laatste plek van deze reis zal rijden: Mathilda Boutique hotel in hartje stad. Kerstavond.

Wat ging eraan vooraf:
20 dec. 2017 - Diep stroomgebied van de Desierto in
Onze auto heeft geen enkele moeite met natte onverharde weg die we rivieropwaarts volgen om nog dieper het onherbergzame gebied in te trekken. Langzaam rijdend over die 37 km brengt hij ons bij het Lago Dieserto, eind weg. Het is een prachtige rit. Plan was om halverwege een flinke wandeling te maken, maar juist in dit gebied regent het flink door. Op de terugweg, vlak bij onze verblijfplaats El Chalten, klaar het op. Door grote plassen vlaren we terug.
Het prachtige natuurgebied heeft natuurlijk een grote waarde, maar om daar nu in 1956 een oorlog voor te voeren met Chili..? Onderweg staat een monument voor de gevallenen.
Tijd voor Happy Hour en diner.

21 dec. 2017 Begin terugreis
In de ochtend rijden we rustig door het prachtige landschap terug naar El Calafate, de laatste stop in Argentina. Onderweg maken we zoals vaker een broodje klaar. (~) De zon geeft de temparatuur een boost. In de middag beetje winkelen en ja een terrasje. Ze zijn er, ook zo dicht bij de Zuidpool.

22 dec. 2017 Perito Moreno
We sluiten af met een Patagonisch hoogtepunt. Een bezoek aan de grootste en vanaf land bezichtbare gletsjer. De zon schijnt, het is een graad of 8. De parkwachter ontvangt ons enthousiast en int het toegangsgeld. Na een 30 km rijden ontvouwt zich een niet te beschrijven tafreel. Daar beginnen we dus ook niet aan. De 5km brede, 60km lange en 70 m hoge gletser zoekt krakend zijn weg naar het Argentinomeer.
Over kilometers lange balkons lopend kunnen we de ijsmassa goed bewonderen. De gletsjer botst tegen het schiereiland aan waarop wij ons bevinden. Dus het is van dichtbij te zien. Om de paar minuten valt er met donderend geweld een stuk ijs in het water. Het spotten van maar liefst 2 condors, de grootste roofvogels, tegelijk maak de pret compleet.
Voldaan dineren we 'avonds en pakken we onze koffers.

~~~~~

~ Broodje mee. Op onze ritten door de Argentijnse regio Santa Cruz kom je behalve prachtige natuur en een enkele tegenligger eigenlijk niks tegen. Geen restaurant, hotel, winkel, benzinepomp. Dus dat betekent voorbereiden. Volle tank, drinken en eten mee. In de enige supermarkt in El Chalten en omtrek, waar we eerder kleine hoeveelheden kaas en worst voor onze lunch lieten snijden, treffen we dit keer een warse Argentijnse. Koppig blijft ze volhouden dat je minstens 100 gram van alles moet kopen. Ook de kaas en worst die we er eerder kochten "was niet voor kleine hoevelheden". De Engels sprekende jongeman die ons dagen ervoor hielp, leverde gewoon wat we vroegen. Deze tante bleef sputteren en begon dikke plakken kaas te snijden om aan gewicht te komen. Plots staat dan Adri achter de toonbank. De verbaasde tante krijgt te horen dat ze moet luisteren en gewoon moet doen wat we vragen. (Tja de volgende winkel is 250 km verder dus je stapt niet snel op.) Tante broodbeleg verstaat geen woord Engels, maar alsmaar doorsputterend doet ze ongeveer wat we willen. Voor 2,50 euro hebben we weer ons brood met beleg. Tijdens de lunch onderweg spelen we de eenakter met deze Argentijnse t... nog eens lachend na.

• 24 December 2017 - 01:08

Linfa:

Wat een mooi verhaal weer. Genieten! En way to go mam, laat ze maar weten dat de klant koning(in) is, haha

• 24 December 2017 - 05:40

Johan Beekman:

Beste John en Adri,

Wat een mooi verhaal. Het lijkt me dat je bij het natuurgeweld van een voorbijschuivende gletsjer stil wordt.
    Geweldig, Adri, dat jij je de kaas niet van het brood laat eten.

Goede voortzetting.

• 24 December 2017 - 09:38

Aart:

John en Adri,

Wat een geweldige en mooie verhalen.
    Om heerlijk mee te genieten.
    Fijne Kerst en alle goeds voor 2018. Gr Aart

• 24 December 2017 - 10:55

Aad De Graaf:

Prachtige verhalen. Je wordt daar maar wel mooi op je plaats gezet.
    Je voelt je nederig, denk ik, als je als verwend nest uit Holland komt.
    Wij wensen je (andere, maar) mooie feestdagen. Tot ziens.

• 24 December 2017 - 11:12

Carla:

Mooie verhalen, veel plezier op het laatste stuk en fijne Kerstdagen gewenst!

• 24 December 2017 - 12:24

Nico, Saskia:

Dag Adri en John,

Wat een onvergetelijke indrukken doen jullie op tijdens deze reis!
    Een super belevenis!
    We wensen jullie bijzondere kerstdagen toe en een goede reis, richting de thuishaven
    Oud-Beijerland. Hartelijk groet.

• 24 December 2017 - 15:24

Marjan En Leo:

Bedankt voor de mooie reisverhalen. We hebben er van genoten en sommige herkenbaar herbeleefd.
    Goede reis en welkom thuis.

• 24 December 2017 - 16:58

Wim Schutrups:

Ha Adri en John

Wat weer een fantastisch verhaal lezen we.
    Onvergetelijke indrukken lees ik eerder, nou dat geloof ik graag, ik zelf zou het bijna ‘ademnood’ willen noemen.
    Geniet van wat nog komt, en goede reis.

Wim en Tineke

• 26 December 2017 - 11:25

Judith En Henk:

Toch leuk geprobeerd van die Argentijnse om die schatrjke Nederlanders wat geld uit de zak te kloppen! Wat een geweldige reis.

• 26 December 2017 - 16:31

Lex Westerman:

Mooi om zo te lezen, mooie herinneringen!