In een glas water - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van John Stuurman - WaarBenJij.nu In een glas water - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van John Stuurman - WaarBenJij.nu

In een glas water

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

24 Juli 2014 | Duitsland, Rostock

Een uiterst gespannen Duitsland (1/2 finale)wordt aangedaan onder het motto van een bezoek aan Berlijn. Mooi niet. De enkeling die naar de 250 km verderop gelegen hoofdstad wil reizen, krijgt te horen dat het er vandaag niet inzit.
Warnemunde is een levendige badplaats waar de zeilweek gaande is. We pakken er eerst de trein naar Rostock. Een minuut of 20 treinen in een Sprinter met toiletten. Ja die Duitsers begrijpen het wel. Het weer is dreigend en er valt een paar buien op deze dag. Rostock is een Hanzestad. Veel prachtige huizen en veel behouden glorie uit de tijd van voor de DDR, maar ook zichtbare overblijfselen van het totaal regime dat mensen 40 jaar lang deed geloven dat hun systeem er niet alleen voor de partijbonzen was.
We verkennen de stad. Te voet. Het compacte centrum en de regenbuien doen ons besluiten na de heerlijk lunch bij Vapiosa weer met tram en trein richting Warnemunde te reizen. Rustig, punctueel en comfortabel, de trein stopt vaak.
Het is opgeklaard en de uitbundige zon begeleidt ons op een leuke wandeling langs strand en havens. Het is feest tijdens deze zeilweek. Muziek, veel eten en drinken en prachtige villa's en pensions uit vervlogen tijden.
Met de vermoeide benen op een steun en luie stoelen in het Kraaiennest (de hoogste bar van het schip) beginnen we de avond. De ober verrast ons met een paar lekkere hapjes. Aan tafel met voetbal-enthousiaste Belgen dineren we weer uiterst decadent
Vier heerlijke gangen terwijl boven in het Lido een bierfeest met bratwurst woedt. Kwestie van kiezen. Veel mensen laten zich de sauerkraut goed smaken, maar wij zitten liever onder meer aan de carpaccio van tonijn en Engelse rosbief.
Het vertrek naar Estland is 90 minuten vervroegd ivm een opkomende storm die het schip bij het verlaten van de smalle haven parten zou kunnen spelen. Veel weerlicht en gedonder en inderdaad wind. Maar als Brazilië tegen Duitsland een giga nederlaag lijdt, varen we ogenschijnlijk rustig de donkerte in. Storm in een glas water, maar wel "avontuurlijk"

Morgen: zeedag

Verslag uit: Duitsland, Rostock

Juwelen van de Oostzee

Markant moment

We besloten al eind vorig jaar om een bijzondere reis te maken, nu we als pensionados door het leven gaan. Bijzonder omdat er toch nogal wat nostalgische emoties tot deze vakantie hebben geleid.

Naast het feit dat we beiden ons arbeidzame leven afsluiten en een nieuwe fase ingaan, wilde ik graag nog een keer met de Rotterdam, vanuit Rotterdam vertrekken. En toen ook de wens om St.Petersburg een keer te bezoeken ingepast kon worden, was er nog korte bedenktijd voor nodig.
Dat vertrekken uit Rotterdam met het gelijknamige schip kent een geschiedenis. Ik werd geboren in een zeemansgezin. Vader en ook later broer voeren. Mijn vader kon als kapitein altijd zijn familie meenemen. Ik ben dus tientallen keren die Nieuwe Waterweg afgevaren toen. In 1968 werd ik voor een sportinitiatief voor de gemeente Rotterdam beloond door de toenmalige,100 jaar bestaande Spaarbank te Rotterdam, met een korte cruise cruise met de nu oude ss Rotterdam. Deze cruise leek me in alle opzichten een markeringspunt.

De cruise die de romantische naam "The Jewels of the Baltic ,de Juwelen van de Oostzee" heeft meegekregen voert ons in 14 dagen langs Denemarken, Estland, Rusland, Finland en Zweden. We bezoeken de "juwelen" Kopenhagen, Tallinn, Sint Petersburg, Helsinki, Stockholm en Aarhus.

We zijn in het aangename gezelschap van onze vrienden Dick en Trudi, waarmee we de hele reis samen kunnen optrekken. Wellicht ook wel een markant moment als je elkaar ruim 50 jaar kent.

We maken de reis met het ms Rotterdam (1997) van de Holland Amerika Lijn, onderdeel van Carnival te Seattle. Het is een zogenaamd midsize ship. Zo was het niet toen zij in gebruik werd genomen. Toen was dat de maat voor een cruiseship. Met 1440 passagiers en 600 bemanningsleden tegenwoordig een kleintje tussen de moderne reuzen met twee tot drie keer zoveel plaatsen.
Het is een luxe schip met een zeer fraaie inrichting. De service aan boord is prima. En als er onverhoopt een klein missertje is, dan volgt er een berg excuses en een flesje wijn of schaaltje bonbons.

Lido is een zelfbedieningsrestaurant, waar we regelmatig ontbijten en lunchen. In het grote restaurant La Fontaine genieten we van uitstekende viergangen diners. Prima georganiseerd en kwaliteit voedsel. Twee keer gebruiken we de maaltijd in achtereenvolgens de Pinnecal Grill, wat we hadden iets te vieren. Een andere keer gingen we uit eten in de Caneletto een Italiaanse etablissement met een heerlijke kalfsossabucco.

In de diverse ruimte zijn vanaf de middaguren tot late avond musici bezig om met live muziek het nog gezelliger te maken.