IJs, veel ijs - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu IJs, veel ijs - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van John Stuurman - WaarBenJij.nu

IJs, veel ijs

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

22 Juli 2013 | Verenigde Staten, Seward

Seward, 21 juli 2013 -Als je de kleine plaats Seward aan de Golf van Alaska binnenrijdt, word je stil van het idee dat hier de Pacific begint, de Stille Oceaan die via Hawaii je naar Azië kan voeren. De haven aan de grote Ressurectionfjord ligt vol met kleine schepen.

Gisteren na vertrek uit Tok eerst geruime tijd een vlak gebied. Het regent af en toe. Naarmate de dag vordert komen de bergen in zicht die ons de rest van de dag zullen blijven fascineren. Daar komen dan nu de gigantische gletsjers bij die de volgende dagen zeker indruk zullen maken.
Aan het einde van de middag arriveren we in Sheep Lodge en betrekken een cabin, midden in het niets. Alleen bergen, bloemen, rivieren, die je terug naar de natuur voeren. We maken een wandeling richting 2500 metergrens. En
dat bij een temperatuur van 19 graden! Bij de lodge is een prima restaurant, waarna we ons daar midden in de natuur even weer ver terug in de tijd waanden. geen tv, geen internet. De nacht is koud, een graad of 5

Tijdens de rit naar Seward vandaag eerst een bezoekje gebracht aan de Matanuska gletsjer. 39 km lang en 9 km breed. De ijsmassa glijdt langzaam omlaag. Op het hoogste punt valt er alleen maar sneeuw, aan de onderkant smelt de massa en levert een onophoudelijk stroom smeltwater. Al tenminste 400 jaar ongewijzigd. Deze gletsjer merkt blijkbaar niets van de klimaatverandering. We rijden via een onverharde weg een mijl of twee richting gletsjer. We zijn vroeg, het is stil. We moeten schriftelijk verklaren dat we op eigen risico het gebied betreden. dat Amerikaanse indekken tegen elk risico is zo pregnant aanwezig. Op elke menukaart staat dat het eten van half of ongekookte producten gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid. Je ziet nergens waarschuwingen tegen te veel eten. allemachtig er is van alles vooral veel en nog meer. Na de handtekening lopen we naar de voet van de gletsjer. Ongemerkt gaan de morenen over in donkergrijs, zwart ijs. Het wordt glad en we hebben geen spikes om verder te gaan. Maar genoeg, het is zo dichtbij, de gigantische witte ijsmassa, zo indrukwekkend. De temperatuur stijgt snel. Truien en jasjes kunnen uit. Het wordt weer een prachtige dag met temperaturen richting 80 F
Op weg naar de kust nemen we een kijkje bij een Muskusossenfarm. De dieren waren vrijwel uitgestorven. Het fokken lukt aardig. De stieren Goliath en Samson vermaken zich goed. Ze bevruchten de koeien vanaf hun tweede jaar en een reeks osjes staat op hun naam.

Seward is onze laatste bestemming voordat we naar Anchorage terugkeren. We kijken rond in het vissersplaatsje dat steeds toeristischer wordt. We zien in de haven de handel in grote zeevissen, ze worden ter plekke gefileerd. Achter de jachthaven ligt het Nederlandse cruiseschip de Statendam. Het is een zwoele zomeravond.

Morgen: per schip de gletsjerfjorden in.

• 22 Juli 2013 - 21:08

Linda:

Leuke, mooie foto's!

• 23 Juli 2013 - 09:24

Marjo:

Mooie foto's. Bij ons ook heel veel ijs en nog meer ijs ( uit de vriezer) Met 35 graden is dar heel lekker.
    Veel plezier !!!

• 23 Juli 2013 - 14:01

Dirkpieter:

En op die Statendam die daar lag zaten kennissen van ons uit Arizona. De ex kapitein van dat schip die voorheen onze buurman was in Spanje.

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.