Kan het licht uit? - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van John Stuurman - WaarBenJij.nu Kan het licht uit? - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Kan het licht uit?

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

10 Juli 2013 | IJsland, Reykjavik

Kan het licht uit?

Reykjavik, 9 juli 2013 - De laatste volle dag in IJsland brengen we voor een belangrijk deel op zee door. Walvissafari heet zoiets. Zet 50 mensen op een snelle boot en dan maar zoeken.
Het lijkt een dag met prachtig weer te worden. De zon breekt intens en vrolijk door. Te vrolijk en als ook de wind gaat liggen dan is met de warme lucht boven het koude water mist niet te voorkomen. Dat leerde ik vijftig jaar geleden al van mijn aardrijkskundeleraar Tinhout. Het wordt dus eerst zoeken naar plekje met beter zicht om de walvissen op te sporen en natuurlijk ook de duikpapegaaien. De kolossen van een paar ton zwaar laten zich echt zien hoor.
Bij het van boord gaan beloven we geen walvisvlees te eten. De minister van Walviszaken krijgt onze handtekeningen zo is ons beloofd.
Middagje te voet door de stad en naar het Vikingschip. Het is prachtig om te zien hoe iedereen naar buiten komt als het weer een beetje opknapt. Muziek op straat en de terrasjes bezet. Ja men wil hier echt graag buiten zitten, als is het met jas en handschoenen, een deken om de benen en koffie in een thermosfles. We sluiten de dag af met een concert met IJslandse liederen in de Harpa. Geweldige kwaliteit in dat prachtige gebouw. Indrukwekkende schoonheid.
Dan de laatste nacht in. Nou nacht. Volgens de klok wel, want het is nu bijna middernacht, maar het wil niet echt donker worden. Speciaal voor Gerrit: De zon gaat rond 10 uur onder, maar het blijft licht. Kijk maar naar de bijgevoegde foto. Het voelt een beetje aan zoals het licht bij ons rond de kerst overdag kan zijn.
Morgen zwemmen we in The Blue Lagoon, natuurlijk verwarmd water, en stappen we rond 1900 NL-tijd in het vliegtuig naar Alaska.

Morgen: Hebben de IJslanders het Landsbankidrama overleefd ( het komt er maar niet van er over te schrijven) en sneller dan de tijd vliegen.

• 10 Juli 2013 - 06:10

Gerrit:

He John, bedankt. Ik had een latere zonsondergang verwacht. Leuke foto als "bewijs". Het blijft toch licht om middernacht omdat, zo hoog in het noorden, de zon met een zeer kleine hoek de horizon onder duikt zodat het heel lang schemert en dan vervolgens weer op komt. In Suriname dook de zon immers bijna loodrecht naar beneden. Dan is het een kwartier later al bijna stikdonker. Nog een fijne dag en goede reis terug.

PS: deze zomer doe ik met Michèl en nog 2 vrienden de Zijderoutetocht bij Djoser. Vertrek 24/8.

• 10 Juli 2013 - 09:20

Marjo:

Klinkt weer geweldig allemaal!!!! Geniet ervan en zwem ze vandaag .

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.