Allemaal uitstappen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van John Stuurman - WaarBenJij.nu Allemaal uitstappen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Allemaal uitstappen

Blijf op de hoogte en volg John

20 Mei 2013 | Portugal, Lissabon

Allemaal uitstappen

In de zeer oude kleine tram spreekt een oude Portugees me toe, nadat ik iets gevraagd heb aan hem. De hele geschiedenis van het land passeert in een paar minuten, terwijl het voertuig piepend en knarsend zijn weg vervolgt. Hij wil graag kwijt dat het Portugees de derde wereldtaal is en ik moet goed begrijpen dat Portugal zelfs een plek had (Timor) in het Nederlands-Indie.
De tram staat vandaag wel erg centraal. Lissabon heeft een uitgebreid tramnet. Oude en vooral heel oude voertuigen wurmen zich door de nauwe straten,soms kan je je nauwelijks voorstellen dat het lukt.

Vandaag is op deze pinksterdag overal wel iets te doen. op het plein bij het hotel is een grote herdenking van de brand die de stad twintig jaar geleden trof. brandweerkorpsen verzameld en mannen in pakken op de tribune tijdens onder meer een kranslegging. Ook in stadsdeel Belem zijn er activiteiten, onder andere een optocht oude voertuigen. Aan de oever van de Taag staat het beroemde monument van Hendrik de Veroveraar, die er als een koning afgebeeld staat, maar die behoorlijk huisgehouden heeft in vele delen van de toen nog kleine wereld. Natuurlijk bezoeken we ook het fort, waarna we ons lekker culinair laten verzorgen door een echte Portugees in een klein restaurant. Twee oudere mannen zijn wel geïnteresseerd in die mobiele telefoons en de tablets. Ze knabbelen ondertussen smakelijk voort.

In de loop van de middag gaan we richting Castelo de Sao Jorge, hoog boven de stad. Met tram 15 terug naar de stad en dan 28E, zo'n oud rammelkastje naar boven. Het kasteel is groot en kent vele muren en paden. Het zonnetje en een gitarist op de binnenplaats veraangenamen het Middeleeuwse verblijf.
Ondanks mijn bezwaar nemen we op advies van een van de medereizigers de tram in dezelfde richting zoals we naar boven reden. Je begrijpt het vast. Na een flinke rit stopt de tram in een buitenwijk. Eenmaal tot stilstand in de draailus meldt de bestuurder ons tot 2 keer toe dat het einde rit is. Allemaal uitstappen.
De tram rijdt vervolgens een meter of tien verder en ja hoor iedereen stapt daar vrolijk weer in, nadat een nieuw vervoersbewijs is aangeschaft. De vervoersbewijsscanner doet het soms, waardoor we ook gemiddeld betalen.
Het trammetje breng ons vervolgens schokkend en puffend terug naar de stad. In De Gouden Leeuw laten we ons de beste maaltijd opdienen sinds we op reis zijn

Morgen: Alfama

• 20 Mei 2013 - 13:05

A.Lodder:

Beste John,hartelijk dank voor het reisverslag van uit Portugal.
    Groetjes Bep en Aad Lodder.

• 20 Mei 2013 - 15:12

Marjan Van Kampen:

Dank John, mooi om te lezen, veel plezier nog en groet,
    Marjan van Kampen

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.