Fietsen in Abu Dhabi - Reisverslag uit Al Wasl, Verenigde Arabische Emiraten van John Stuurman - WaarBenJij.nu Fietsen in Abu Dhabi - Reisverslag uit Al Wasl, Verenigde Arabische Emiraten van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Fietsen in Abu Dhabi

Blijf op de hoogte en volg John

11 Januari 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Al Wasl

Dubai, 11 januari 2013

Fietsen door Abu Dhabi

We zijn zojuist weer teruggekeerd op aarde. Dat na een uitstapje naar de 124e etage van het hoogste gebouw van de wereld, de Burj Khalifah, 828 meter hoog. Dat gaat allemaal niet zomaar hoor. Een week geleden hebben we plaatsen besproken voor de lift van 11.00 uur. Alle kaarten voor vandaag blijken nu ook uitverkocht, tenzij je met een goldcard van 100 dollar pp naar boven wilt. De lift is 40 seconden op 400 meter, het uitkijkplatform. Dan even je haar weer goed doen en genieten van het uitzicht.
Het weer werkt niet mee. Harde wind, de lucht vol zand. Hoewel het zicht van normaal 95 km is teruggebracht naar een paar kilometer is het niet echt te bevatten dat je zo hoog staat. De hoteltorens er omheen zijn allemaal klein en dat geeft dan wel een maat aan. Als je de zee op kijkt zie je de kunstmatige eilanden, landinwaarts is het al snel zand, zand, zand. Nu eerst koffie en lunchen.

Gisteren stond Abu Dhabi op het programma. De Classica arriveerde een klein uur later in verband met de technische problemen gisteren. Een elektrische storing op een schip legt eigenlijk alles stil. Ook de water en sanitaire voorzieningen. Je gaat dan ook al snel binnen voelen dat het buiten warm is.
Met de eerste shuttlebus laten we ons afzetten bij de Marina Mall. Een van de gigantische winkelcentra. Na de koffie pakken we wederom met zijn vieren een taxi om naar wat hoogtepunten van de stad te rijden.
Eerst vergapen we ons aan het Palace of the Emirates. Het keer op keer prijswinnende vijfsterrenverblijf met een ongekende grandeur. Kunstige marmeringelegde vloeren en vooral veel ruime, ook omhoog. We hebben nog even niet naar de prijzen gevraagd, maar van een nachtje hier kan een je een heel mooie cruise maken.
De geheel uit wit marmer opgetrokken Grote Moskee laat ook de onderkaak flink zakken. Speelse bloemornamenten verrassen en eenmaal binnen ook prachtige ingelegde versieringen van onder meer parelmoer in het marmer. Ook de kroonluchters verrassen, of je het mooi vindt of niet. In elk geval een gebouw dat je gedaan moet hebben in Abu.
's Middags op de fiets door de stad. Niemand fietst, wij wel. Auto's proberen te laten merken dat zij sterker zijn dan wij. We laten ons niet ons echter niet wegdrukken. Eerst langs het strand en daar eten en dan val je daarna nietig in het niets tussen het glas, staal en beton van de moderne stad. Dhabi is al bijna 250 jaar oud, maar de nieuwe stad met de hoge gebouwen overheerst. Als we met de shuttle terugrijden naar de Classica wacht ons een afscheidsdiner en een show in het theater.
Het wordt een leuke happening voor zowel de passagiers als de bemanningsleden, die alle 506 ( dit keer ongeveer net zoveel als er passagiers aan boord zijn) even in het zonnetje gezet worden. Een paar bemanningsleden hebben ook andere kwaliteiten en die zien en horen we later in het theater. Vermakelijk en soms gedurfd.

Terug naar vandaag. Straks richting Dubai museum en dan terug naar de Dubai Mall, een winkelcentrum waar je echt de weg kwijt kan raken. Door de grootte, maar ook door het aanbod, de luxe, de drukte ( het is vandaag sabbath) dus na de moskee allemaal naar de Mall.
Vanavond is hier een muziek, fontein en lichtshow. Terug op de Classica zullen wena een korte nacht morgen heel vroeg om 5 uur, dat is 2 uur nacht in NL naar de luchthaven vertrekken. Zaterdagmiddag zijn we dan weer thuis. Dan sturen we nog een afsluitend berichtje.

• 11 Januari 2013 - 10:41

Gerrit Bij De Leij:

Ik ben jaloers: wil ook naar de top van het hoogste gebouw van de wereld. Nog veel plezier vandaag. Bij terugkomst is hetvin Nederland wat winters qua temperatuur.....

• 05 Oktober 2014 - 14:36

Toine Hazenbosch:

Waar kun je in Abu Dhabi fietsen huren? Hebben ze daar ook scooters? Ik ga van 19 tot en met 26 oktober naar abi Dhabi.

Met vriendelijke groet,

Toine

• 05 Oktober 2014 - 16:22

John:

Langs de boulevard tussen weg en strand. Als je van de haven naar Palmisland gaat

Maar er zijn meer plekken

• 30 November 2014 - 13:41

GIJS:

beste Gerrit en John, weten jullie nog de naam van de fietsenverhuur? en hoe duur was het? grt GIJS

• 05 December 2014 - 16:33

John Stuurman:

Dat weten we nog. De fietsverhuurder die wij gebruikten staat op de boulevard aan de zeezijde als je van het centrum naar het palmeiland rijdt. Succes