Natte zegen - Reisverslag uit The Walled City, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu Natte zegen - Reisverslag uit The Walled City, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Natte zegen

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

08 Juli 2012 | Thailand, The Walled City

Chiang Mai, 8 juli 2012

Net na middernacht vanmorgen in het hotel in Chiang Mai ingecheckt. Dat ging niet echt vanzelf. Na een slow start met een keer flink uitslapen en laat ontbijt melden we ons rond na een rit van een uur 1230 uur op het station van Phitsanulok. Mooi op tijd voor de trein naar het verre noorden. Wij zijn wel op tijd maar de trein echt niet. Uren vertraging aangekondigd.
Tijd genoeg om per tuktuk met de hele groep naar een werkelijk prachtige tempel te gaan. De binnenkant is werkelijk overweldigend. John krijgt in de tempel een flinke natte zegening van een very enlighted monnik. Kijk en dat pak je dan toch weer mooi mee door zo'n vertraging. Dan zou het verder op de dag goed moeten gaan.
Uiteindelijk vertrek de trein ruim 3 uur later. Dan verlang je toch weer naar de NS. De Vip-wagon is koel; de hostess serveert een drankje en omdat je toch wel een uur of zeven en route bent wordt er ook een zeer pittige lichte maaltijd geserveerd. Dan verlang je weer niet naar de NS.
Rond 2130 komt de aankondiging dat de trein er mee stopt en iedereen moet eruit. Ruim 100 km voor bestemming worden we in een bus gepropt. Dan verlang je weer wel naar de NS. Onder het motto dat de trein op tijd terug moet naar Bangkok rijden we over de weg naar het station van Chiang Mai. De transfer busjes hebben de moed opgegeven en zijn vertrokken. Niet getreurd. Met de hele groep proppen we ons in een klein open lokaal busje. Deel bagage bovenop en de conductrice achterop de treeplank. Wel eentje met de grootste lol. We bescheuren het onderweg en zij niet minder. Bijna 13 uur na vertrek: Chiang Mai here we are.

Tja en dan Chiang Mai. Deze tweede stad van Thailand is vooral uitvalsbasis voor trips in de omgeving. Vanmorgen naar Doi Sethup gereden. Een lekkere tijd doorgebracht op de top van die heuvel. Via driehonderd treden of een lift bereik je een tempelcomplex waar veel te zien is. Er wordt veel geofferd ( bij Boeddhisten gaat het dan om bloemen, eten, geld, kaarsen, wierook etc. Dat in tegenstelling tot de islam en de hindoes, waar menig keeltje wordt doorgesneden) Vandaag eens samen met een van de groepsleden uitgebreid en langdurig geluncht.

Wat in het centrum rondgewandeld en vanavond The Riverside Bar bezocht. Exorbitant duur gegeten, althans voor de begrippen hier.

Zoals gezegd, de stad is vooral een uitvalsbasis. De komende dagen trekken we vooral te voet het gebied in en overnachten bij de lokale bevolking. Er is geen electra of internet, dus het kan even stil worden.
Ondertussen staat een olifantenrit in de jungle en een bamboo-raft op het programma. Het kleine rugzakje staat klaar.

Morgen start de driedaagse trekking.

• 09 Juli 2012 - 06:30

Loes:

Alweer opgedroogd?? Hier houden we het ook niet droog, maar dat is dan weer van de regen!!

• 09 Juli 2012 - 11:32

Arjaan Lodder:

met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen, nog veel fijne dagen .

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.