Gefopt - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu Gefopt - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Gefopt

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

30 Juni 2012 | Thailand, Bangkok

Bangkok, zaterdag 30 juni 2012

Met de boot de Chao Prhaya op. De rivier van Bangkok waar honderden zijaders en kanalen op uit komen. Een paar steigers verderop staan we bij Grand Palace.
Een aimabele man spreekt ons aan. Hij geeft gratis wat tips om aardige Hollanders te helpen de weg te vinden. Grand Palace gaat pas later open en hij stelt voor te profiteren van de Boeddhistische feestdag met vuurwerk toe. Met een noodgang scheuren we per tuktuk naar de Marmeren Tempel die maar een keer per maand open is.
In de tempel zijn monniken aan het bidden. Eigenlijk zijn ze bezig met monnikenwerk. Tijdens het bidden ontrollen ze een kluwen van witte draad. De draad gaat al biddend van hand tot hand. Gezien het tempo gaat dit nog wel dagen duren. Dat wachten we niet af. De prachtige zittende gouden Boeddha op de achtergrond ziet toe of het goed gaat. We kunnen met een gerust hart weg. De tuktukchauffeur wacht trouw, brengt ons en passant bij een peperdure kleermaker en wil daarna nog een paar shops aandoen. Daar steken we een stokje voor. We zijn immers al gefopt. De Grand Palace is gewoon geopend. (hoewel later blijkt dat het al om 1400 dicht gaat en dat is dan weer niet volgens de regel, maar goed). We bezoeken achtereenvolgens de Wat Pra Keo de tempel van.. En vervolgens het Grand Palace zelf.
De kledingvoorschriften zijn streng, maar hulp is nabij. Gratis omslagen etc. zijn tegen een borgborg verkrijgbaar. In de Pra Keo staat de beroemde kleine Emerald Boeddha heel hoog boven op een enorme gouden troon/altaar. Het groene nietige 75 cm hoge ding lijkt onbeduidend, maar is van gigantische importantie. Fotograferen mag binnen in de tempel niet. Zodra het erop lijkt dat mijn camera in de aanslag gaat, voel ik een priemende laser in mijn gezicht. Twee strenge wachters willen vervolgens mijn opnamen zien. De kleine Emerald staat er inderdaad op, maar ..... Ik heb de opname via de deur buiten gemaakt. Teleurgesteld moeten de mannen erkennen dat ik braaf ben en geen straf verdien. Ze verdwijnen even snel als ze kwamen.
De tempel en het Grand Palace zijn de juweeltjes van Bangkok. Die hebben we dan toch mooi vast gedaan.
We komen tijdens de lunch wat bij in een koele tent met prima sandwiches en idem koffie.
De grootste liggende Boeddha ter wereld ligt vervolgens nog steeds braaf op ons te wachten in de Wat Po. Het gebouw is eigenlijk te klein voor het 46 meter lange en 15 meter hoge beeld. Hij ligt er al 180 jaar bewegingloos en met die twee heerlijke hoofdkussens en zoveel belangstelling zal ie het nog wel een paar eeuwen uithouden. Bij ons slaat de vergrijzing toe, maar dit beeld blijft van een goudlaagje voorzien.

Met de boot hobbelen we weer rivier opwaarts. Bij steiger 13 laten we ons het bier en de wijn op het terras lekker smaken. De regen stort zich zoals in de tropen om deze tij de hemel uit. Even tijd voor deze tekst en dan de korte wandeling naar ons hotel. Nadat we parapluus gekocht hebben wordt het onmiddellijk droog.
Onderweg valt ons oog op opticien "New Eyes". Die nieuwe ogen hebben ze er niet, maar wel brillen. Anderhalf uur later hebben we beiden een nieuwe bril aan laten meten. Naar verwachting goede kwaliteit. De opticien maakt een deskundige indruk, maar het wordt even afwachten. Als we na onze reis door Noord-Thailand en Laos weer terug zijn in Bangkok dan zullen we de resultaten wel zien.

's Avonds duiken we de orgie van Kao San in. Een van de vier uitgaanscentra in Bangkok. Honderden straatstalletjes, winkels en heel veel muziek door elkaar. Een restaurant naar ons zin vinden we er niet. We lopen een straatje om en strijken neer in een prima tent met dito eten en drinken.. Mooi slot van onze eerste hele dag in de hoofdstad.

Morgen op de fiets... 100 km maar......?

• 30 Juni 2012 - 16:49

Gerrit Bij De Leij:

Leuk om jullie verslag te lezen John! Krijg flash backs van Suriname.Mijn reis duurt nog ff. Pas in september: Kenia / Tanzania

• 01 Juli 2012 - 14:39

Loes:

Grappig he, dat je in zo'n korte tijd alweer zoveel mee maakt. Hoe lang blijven jullie daar eigenlijk??