Wie is hier nou gek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van John Stuurman - WaarBenJij.nu Wie is hier nou gek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Wie is hier nou gek

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

26 September 2011 | Suriname, Paramaribo

Nieuw-Nickerie, 25 en 26 september 2011

De wekker breekt om 6.15 uur ruw de nacht in het riante bed af.  We hebben het onzalige idee opgevat om naar fluitende vogeltjes te gaan kijken. Op het Onafhankelijkheidsplein voor de ambtswoning van Desi Bouterse verzamelen zich steeds meer zangvogelsportmannen, die te voet, fiets, brommer of per auto aankomen. Ze hebben allemaal een of meer kooitjes bij zich met een vogeltje. Het is een heel ritueel. Een stok in de grond, het kooitje eraan of toch eerst even met het kooitje buurten bij een ander zangertje achter de tralies. Er komen steeds meer mannen, die de drie soorten vogels strikt gescheiden houden. De verkopers van vers zangzaad aan de halm doen goede zaken.
Dit gebeuren is een zeer serieuze aangelegenheid hoor. Een jury van twee luistert hoe vaak de vogel binnen een bepaalde tijd een "haal" maakt. Een korte afgeronde melodie met in elk geval een hoge noot erin. De vogels zijn veel geld waard. Er zijn er bij die 5000 euro doen. Je ziet er geen katten!
Na het ontbijt hobbelen we 237 km naar het westen. Daar ligt dicht bij de grens met Brits- Guyana het stadje Nieuw-Nickerie. Onderweg een paar vermakelijke stops. We doen het plaatsje Groningen aan. Het dorp begon in 1845 met de vestiging van Groningse boeren. Een plein met veel monumenten. Allemaal markeringen van het verleden.  Verder bijzondere plekjes. Zoals de openbare begraafplaats "Pannekoek" in de Pannekoekstraat, waar mevrouw Pannekoek in 1848 als eerste begraven werd. Van pannenkoek was in die tijd nog lang geen sprake.
We bezoeken onderweg de in alle gevallen  opvallende Tjon Fo. Een "artiest, wetenschapper, filosoof", die inmiddels jaren opgesloten heeft gezeten in een inrichting, maar die ook bijzon uitleggen geeft van de inhoud van het leven. Op het krot waarin hij met zijn honden woont staat een slogan als "Het ei weet beter dan de kip!!", maar intrigerender is de afkorting: P.G.O.K.W.P.R.W.B. Navraag leert dat er staat:  Positieve Gedachten Ontsluiten Krachten Waardoor Positieve Resultaten Worden Bereikt. Hoezo gek!? Vervolgens rijden we na eindeloze rijstvlakten Nw-Nickerie binnen.
Dit dorp, want met zesduizend inwoners is het dat wel, heeft eigenlijk van alles niets. Geen centrum, geen sfeer, geen activiteiten. We zijn hier voor het natuurgebied Bigi Pan. In de avond bezoeken we een hindoetempel en de hindoecrematieplaats bij de oceaan. We eten Javaans. Aardige noot: "we zitten bijna zonder rijst" en dat in het grootste rijstgebied van Zuid-Amerika.
De volgende morgen varen we het natuurgebied in. Kraamkamer voor veel vissen en garnalen. Een continue diner voor de vogels, kreeften, kaaimannen en anaconda's. We varen door een 8 km lang kanaal langs het moeras naar en meer Bigi Pan. Prachtige ochtend.
In de middag rijden we we terug naar de hoofdstad. Onderweg doen we even Wageningen aan. Veel vergane glorie: sporthal een ruïne,  bioscoop afgebrand. De grote SML fabriek roest weg.
Even wat kilometers maken.
Morgen: schilpadden aan zee in Galibi

• 27 September 2011 - 05:58

Marleen:

Weer heerlijk weer op pad. Het lijkt me heel bijzonder om al die Nederlandse plaatsnamen daar te zien. Leuk Kitty wil met ons ook naar de vogeltjes en de schildpadden. En inderdaad jullie maken aardig wat kilometers als ik de plattegrond hier thuis bekijk.

• 27 September 2011 - 07:35

Loes:

Daar zijn we weer, fluitend en wel! Ik krijg steeds meer zin om daar ook een bezoekje te gaan brengen, het klinkt helemaal goed!
    Hier lekker weertje, en het schijnt de hele week zo te blijven..........je gelooft het gewoon niet.

• 27 September 2011 - 12:09

Marjo:

Klinkt allemaal super zeg. Ik mis alleen de oefenmomenten van John!!!!!!!
    Nog maar een kleine 5 weken en dan sta je weer in een heel andere wereld je ding te doen.
    Veel plezier!!!! Geniet, geniet en geniet
    Groetjes