Moskou leeg? - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van John Stuurman - WaarBenJij.nu Moskou leeg? - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Moskou leeg?

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

18 Januari 2011 | Egypte, Hurghada

Hurghada, 18 januari 2011 - Teruggekeerd op het uitgangspunt na een heerlijke omzwerving door zuidelijk Egypte. We legden gisteren 520 km af om weer aan de Rode Zee te belanden.

Nijlcruise
We begonnen vijf dagen terug in Luxor onze Nijlcruise aan boord van de Nile Crown, een van de 350 cruiseschepen die in kolonne een van de langste rivieren van de wereld bevaren. Druk dus, maar je merkt er weinig van. Een prima acoommodatie met grote hut en echt goede verzorging aan boord.
Het zuiden met als belangrijkste uitvalsplekken Aswan en Luxor staat borg voor een serie hoogtepunten.
Zo bezochten we de Vallei der Koningen. De vallei waar de dode farao's zich verdrongen om een laatste rustplaats te vinden. Ook de relatief onbelangrijke Tutanchamon vond hier al op zijn 18e zijn plekje. Het graf was natuurlijk nog niet echt af. Ook de schatten die hij meenam op zijn reis naar een volgend leven zijn beperkt. Omdat het echter de enige vondst is van een graf waarin de schatten nog aanwezig waren, werd Tut meteen de bekendste.

Ramses
Het belang van bij voorbeeld Ramses II die 94 jaar werd, is voor Egypte erg groot. Natuurlijk bezoeken we Karnak, Kom Ombo, de Isistempel en de enorme Aswandam die het leven in Egypte volstrekt veranderde in de vorige eeuw. heeft betekend.
Met een klein deel van de groep zijn we zondag naar Abu Simbel gereden. De tempel van Ramses 2 en zijn vrouw. Een lange rit van ruim 3 uur in konvooi door de Sahara moet je er wel voor overhebben. Het konvooirijden werd ingesteld, toen opstandelingen toeristenbussen aanvielen een aantal jaren geleden. Nu rijdt men in koonvooi, maar de veiligheid is zo lek al een mandje hoor. Abu Simbel is in zijn geheel 200 meter verplaatst om te ontkomen aan het stijgende water van het Nassermeer. De tempel met de grote beelden ervoor is in een nieuw gebouwde berg ondergebracht. Als je er binnentreedt besef je pas waarom er zoveel moeite is gedaan dit te redden. De tekeningen en reliefs zijn nog erg gaaf en dat terwijl ze mee dan 4000 jaar oud zijn. Ook de aparte tempel van zijn vrouw is erg mooi.

Afronden
Na de lange rit van gisteren zijn we terug in een hotel in Hurghada, een 4 of vijf sterren hotel met net zoveel gedoe als er sterren zijn. Het is een all-inconcept. Bij binnenkomst krijg je een armbandje om. Bij vertrek bevijden ze je er weer van hoor. Als je het van de humorisctische kant bekijkt en dat doen we natuurlijk graag, want een dagje niet gelachen...Als je het zo bekijkt dan vraag je je af wat mensen trekt in dat all-in. Moskou moet leeg zijn, alle Russen liggen, lopen, eten, zonnen en zwemmen hier. Eten en lokale drankjes (met fake namen als Johny Waker en Bocardom) zijn gratis. De lokale drankjes leren je hoe ruitensproeiervloeistof moet smaken. Lijden we eronder? Welnee. Lachen. We hebben een prima kamer, zon, snorkelen, genieten. In de avond pakken we voor een paar ponden een taxi naar het centrum waar we een prima restaurant vonden. Je komt dan ook buiten dat complex en zie je ook nog wat van het lokale leven. In een part bericht sluiten we onze reis hierna af.

John

Reizen geeft je leven nog meer inhoud. Na het ongemak van het vliegen en verwerken van het slechte gevoel dat het milieu anders zou moeten, komt het genoegen dat je andere culturen en landschappen kunt ervaren. Kunt beleven hoe andere wereldbewoners leven, geloven, genieten of, en dat gebeurt ook, het heel erg moeilijk hebben. En is het alsmaar onderweg zijn dan vakantie? Ja en hoe! Ga je mee? Beleef het mee als je wilt.