Schor en doorgespoeld - Reisverslag uit Tokio, Japan van John Stuurman - WaarBenJij.nu Schor en doorgespoeld - Reisverslag uit Tokio, Japan van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Schor en doorgespoeld

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

22 Juli 2010 | Japan, Tokio

22 juli 2010, Tokyo - Vanuit een snikhete hoofdstad een laatste bericht uit Japan.
Het is inmiddels ruim na 17 uur op onze laatste volle dag Japan. De verschillende thermometers twijfelen tussen de 35 en 38 graden. Het sopt uit de sanalen in elk geval. Nog nooit zo graag telkens even ergens naar binnen als deze dagen. Nou even naar binnen dat kan goed hoor in deze miljoenenstad. Onder elke wolkenkrabber bevindt zich nog en stad met een shoppingmall, restaurants en toegangen tot het uitgebreide metronet, dat door drie aanbieders onderhouden wordt. Ons hotel ligt naast de dierentuin waar soms exotische geluiden uit opstijgen. Ht hotel heeft een eigen serie natuurlijke baden met flink warm water.

Ok, waar waren we gebleven in ons laatste bericht. O,ja we zouden op de thee gaan bij Akihito. We zijn gisteren begonnen in een van de westelijke delen van Tokyo. Bij een metrostation staat een beeld van een hond. Die hond heeft nog zeven jaar elke dag op dezelfde tijd en dag zijn inmiddels overleden baas opgewacht. Het overlijden van de hond in 1935 was nationaal nieuws destijds. Het is vakantie, je zoekt de hoogtepunten!
Daarna richting keizerlijk paleis. De keizer en keizerin geven niet thuis. We mogen in de tuin wandelen. Het is er prachtig. In de middag bezoeken we een paar delen van de stad, waaronder Electric City, het Walhalla van de electronica. Als het hier niet te koop is bestaat het niet. We zien onder meer een demonstratie 3D televisie. Het komt eraan hoor.In de avond met een deel van de groep na het diner naar een nationale hype: karaoke.Omdat we geen zin hebben in een bar waar dronken Japanners zingen (bedenk maar eens iets ergers...) gaan we naar een Karaokebuilding. 100 kamers en zalen voor je eigen feestje. Je betaalt per uur, gratis drinken incluis. Nou, geloof me dat iedereen gaat zingen hoor. De serveersters hebben het erg druk. We hebben natuurlijk veel plezier, want daar gingen we toch voor? Natuurlijk komen Fame, My Way en Bad Day op deze heerlijke dag op het repertoire voor. Schor en behoorlijk doorgespoeld gaan we door de hete stad terug naar ons hotel.

Vanmorgen om half zeven vertrokken naar de vismarkt. Wat een vertoning. Alles wat de zee voortbrengt, maakt niet uit hoe griezelig verdwijnt in de magen van de Japanners, hoe peperduur sommige artikelen ook zijn. Er gaat hier heel veel geld om. Alles rijdt een loopt door elkaar. Er is een levendige markt, met veel actie. Zo rond negen uur druipen we al van het zweet na onze tocht over de markt. Het koelt `s nachts niet verder af dan 30 graden.
We gaan vervolgens naar Ryoguoko, de wijk waar de sumoworstelaars wonen. Er staat een prachtig stadion waar de vechters van september hun competitie houden. Ze zijn nu bij de kampioenschappen in Nagoya, waarover wij eerder vertelden. We plaatsen wel een foto bij dit verhaal.
Als afsluiting van onze reis bezoeken we het Edo Tokyomuseum. Het wordt een geweldige ervaring. Het enorme museum is zo groot dat er gebouwen op werkelijke grootte in nagebouwd konden worden. We krijgn een goed beed van de historie van de stad die eerst Edo en later Tokyo heette. Drie maal werd de stad vrijwel volledig verwoest. In de 18e eeuw door een grote brand. In 1923 door een zware aardbeving en in 1945 door bombardementen. Als je dan naar buiten gaat en ziet wat de veerkracht van mensen is en wat voor ontwikkeling heeft plaatsgevonden dan ben je elk moment verbaasd over wat mensen kunnen.
Straks het gebruikelijk afsluitende groepsdiner. Dan zien we de hele groep weer eens die de afgelopen week amper compleet was. Morgen om 6.30 uur vertrekken we naar het 60 km verderop gelgen Narita en vliegen we naar huis. Om 16.30 uur is de landing op Schiphol voorzien. Eerst nog even Japans smullen.

We zullen bij thuiskomst onze berichtenserie afsluiten, dus je hoort nog van ons.

• 22 Juli 2010 - 09:02

Ron & Carla:

Ha Adrie en JOhn,
    boeiende reis weer met veel bijzondere indrukken. Goede en voorspoedige reis terug gewenst!
    Hartelijke groet,
    Ron & Carla

• 22 Juli 2010 - 09:13

Marjo:

Ik heb weer genoten van jullie verhalen. Fijn dat je toch nog wat stemoefeningen hebt kunnen doen John in je vakantie.
    Ik wens jullie een hele goede reis en een behouden thuiskomst toe.
    Hartelijke groetjes uit, een redelijk afgekoeld, Nederland

• 22 Juli 2010 - 16:26

Dirkpieter:

Weer veel mooie ervaringen rijker. Goede terugreis.

• 22 Juli 2010 - 19:05

Corry:

Wat kan je grappige stukjes schrijven leuk om te lezen.
    Goede terugreis, tot vrij.
    Groetjes Corry

• 22 Juli 2010 - 19:10

Annie En Frans:

Zo de vakantie zit er weer op voor jullie
    Fijne reis terug en tot ziens in nederland
    Groetjes Annie en Frans