Gestrand op het strand - Reisverslag uit Goa, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu Gestrand op het strand - Reisverslag uit Goa, India van John Stuurman - WaarBenJij.nu

Gestrand op het strand

Door: John Stuurman

Blijf op de hoogte en volg John

27 November 2008 | India, Goa

Benaulim, 27 november 2008 (18.30 uur lokale tijd= in NL 14.00 uur)
Door de dramatische ontwikkelingen in Bombay zijn we gestrand aan het strand van Goa. Vandaag zouden we per trein naar Bombay reizen om daar twee mooie slotdagen van deze reis te beleven. Een hotel aan de baai in de wijk waar alle aanslagen plaatsvonden; we hadden al wat plannen. Dat ziet er nu anders uit.
Net een een diepe slaap werden we uit Nederland gebeld of het ons wel goed ging gezien de situatie in Bombay. We sliepen, Bombay is nog 650 km van hier en we hadden geen tv gekeken gisteravond.
We hebben vervolgens onze reisleider gewekt en zelf al aangegeven dat in de trein stappen een verkeerde zet zou zijn.
Hij is aan het werk gegaan en vanmorgen om 7 uur was er voor het ontbijt een kort groepsberaad. Conclusie na overleg met Nederland: We stappen niet in de trein, we gaan proberen op de dag voor onze intercontinentale vlucht naar Amsterdam per vliegtuig naar Mumbai te reizen en vandaar door naar Nederand. Inmiddels zijn er berichten dat het vliegveld gesloten is en er maar weinig gevlogen kan worden.
Bijzonder is voorts dat wij een ander reisplan hebben dan de groep. Wij zouden immers een dag langer in Bombay blijven en op zondagmorgen afreizen. De groep zou dan inmiddels in NL zijn. Naar verwachting gaat het vliegveld spoedig weer open. Veel mensen willen het land uit.
We hebben vanmorgen contact gehad met Finnair, waarmee we via helsinki naar NL vliegen. Zij adviseerden om rustig af te wachten en op zaterdag per vliegtuig naar Bombay te vliegen.

Situatie van dit moment (18.45 uur)(en de plannen)De groep vertrekt morgen om 12 uur uit het hotel om rond 15.00 naar Bombay te vliegen (een uurtje). Rond 02.00 zaterdagochtend staat hun terugvlucht via Londen gepland.
Wij verwachten een dag later van Goa naar Bombay Domestic Airport( voor binnenlandse vluchten) te vliegen. We zullen daar opgehaald worden en naar een hotel bij het vliegveld gebracht worden. We kunnen daar blijven tot de vroege zondagmorgen als om 9.00 uur onze vlucht naar Helsinki vertrekt. Onze reisleider en de Indiase agent van Koning Aap zijn zeer behulpzaam. Wordt vervolgd dus.

We prijzen ons gelukkig dat de terreurdaden gisteravond begonnen. Een dag later hadden we er midden in gezeten. Nu zijn we gestrand in Benaulim. Een klein dorp in Goa een de kust. Zon, strand, zee, behoorlijk hotel, goed eten, drinken. Het ontbreekt ons aan niets. We zitten niet met de billen samengeknepen voor CNN de ontwikkelingen te volgen. We proberen, met onze gedachten bij hen die het slachtoffer zijn van deze laffe daden, toch een zo aangenaam mogelijk programma te draaien.
We zijn net per fiets van het strand terug na een late zwempartij in de oceaan.

Waar waren we gebleven met ons reisverslag? We beschreven onze eerste relaxte dag in Goa dinsdag.
Woensdag zijn we per taxi naar Oud-Goa gereden. Daar zie je de invloeden van de Portugese bezetting in de 16e eeuw en later. Veel oude katholieke kerken. Veel Christenen hier en op de herdenkingsdag van St Franciscus van Assisie is het hier vrolijk druk. Buiten worden missen opgedragen. We lopen van kathedraal naar Dom, het is India oneigenlijk. Je waant je in Portugal. We lopen wat over de drukbevolkte markten en even naar de rivier. Rond 1300 uur zijn we in het hotel voor de lunch. We willen nog veel, want het zou immers onze laatste middag hier zijn. We genieten even heerlijk aan het strand. Oppassen voor de zon, ook na 15.00 uur. Cor en ik bezoeken de kapper. Knippen kost nog geen euro, maar de kapper maakt er een feest van. Na wat scharenflitsend knipwerk stemmen we in met een hoofdmassage. Nou dat ga je dat wel ff merken hoor. link in de spappen of massageolie. Klappen, dreunen, masseren. Je weet niet wat je overkomt. Met een zeer vreemd ogende vibrator worden hoofdhuid en oorschelpen tot een hoogtepunt getrild. Even drukt de kapper de vibra in elke gehoorgang....
Dan zijn schouders nek armen en handen aan de beurt. Na wat trek- en massagewerk zitten we geknipt en fris als een hoentje klaar voor het afsheidsdiner. We rekenen eerst de 2 euro voor deze onvergetelijke knippende karels af.
Het afscheidsdiner is het vreemdste dat we op alle reizen hebben meegemaakt. Niet alleen omdat we midden op het strand de glazen heffen op een mooie reis. Het blijkt ook nu weer dat de samenhang van deze reisgroep niet geweldig is. Nog maar net de hap door de keel en een korte toespraak en de overhandiging van de fooi of mensen inclusief de reisleider snellen terug naar het hotel of naar winkels waar ze bestelde kleding moeten passen en afhalen. We blijven verbaasd achter, maar maakten daarna onze eigen avond wel hoor.
Ja vandaag zijn we dus onverwacht nog in dit paradijsje. Eerst wat gewerkt aan onze terugreis. Vanmiddag lekker even gerust (onrustige nacht) en na het huren van de tweede set fietsen nog even lekker op het strand in de forse oceaangolven gedoken.
Tijd voor een douche en gewoon maar lekker aan he strand dineren. Drankje, hapje...het beste ervan maken. En dat lukt ons hoor.
Morgen fietsen we naar een Magaore, een stadje in de buurt. Als we terugkomen is de groep weg. Wij wachten af hoe het verder gaat.

Je hoort van ons.

• 27 November 2008 - 17:11

Rina En Kees:

Nu wel spannend na zo'n mooie reis deze afsluiting. Sterkte voor de laatste dagen probeer nog even te "genieten" en een goede terug vlucht gewenst door ons
    Kees en Rina

• 27 November 2008 - 17:48

Loes:

Nou, ik kan jullie zeggen dat ik deze dag druk geweest ben met aan jullie denken en hoe het zou gaan. Héél blij dat ik wat heb gehoord en dat het goed met jullie gaat.Als je de beelden op de tv ziet, jongens daar word je niet vrolijk van.
    Een goede paar laatste dagen gewenst, doe voorzichtig en een nóg beter terugreis!
    Groeten Loes

• 27 November 2008 - 18:19

Annie En Frans:

Gelukkig gaat het goed met jullie geniet er nog maar van.
    Een veilige terugreis toegewenst.
    Groetjes Frans en Annie

• 27 November 2008 - 18:24

Carola:

Ben pas opgelucht als ik het bericht lees dat jullie veilig zijn geland op Nederlandse bodem. Ik denk aan jullie...gelukkig kunnen jullie ondanks alles toch nog genieten, daar ben ik blij om.

• 27 November 2008 - 21:13

Marja:

Ben blij om iets van je te horen. Heb de hele dag aan jullie moeten denken. Vond het een nare dag. Maar ik ben blij dat jullie ondanks alles toch genieten. Een veilige thuisreis dan maar!

• 27 November 2008 - 22:31

Han:

Ha John,
    inderdaad schrikken gisteravond. Gelijk op jullie site gekeken en opgelucht gezien dat jullie flink eind uit de buurt zaten; niet wetend dat jullie via Bombay terug zouden gaan. Goede en veilige terugreis gewenst. groet Han

• 28 November 2008 - 18:48

Astrid&Budi:

Ik moest vanmorgen in de trein aan jullie denken toen ik mijn krant aan het lezen was, ik had e-mail nog niet gechecked. Blij te lezen dat jullie niet in Mumbai zitten, en dat de laatste dagen vakantie gewoon vakantie zijn.
    As&Bud